راهکارهای لازم جهت جذب سرمایهگذاری های مستقیم خارجی

راهکارهای لازم جهت جذب سرمایهگذاری های مستقیم خارجی کشورها و شرکتهای چند ملیتی بیشتر تمایل دارند تا در کشورهایی سرمایهگذاری نمایند که عضو سازمان تجارت جهانی باشند که عدم عضویت ایران در این سازمان می تواندیکی ازدلایل عمده محدود بودن سرمایهگذاری خارجی در کشور ما باشد. عدم اطمینان و بیثباتی سیاسی و اقتصادی میتواند یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت ایران باشد. دراین زمینه شواهد نشان میدهد که در اقتصادهایی که حاکمیت مطلقه قانون به رسمیت شناخته نمیشود، تلاش برای جذب سرمایهگذاری خارجی با وجود اعطای امتیازات و تسهیلات بیشتر همیشه با شکست مواجه بوده است. ازاین رو تلاش برای افزایش امنیت سرمایهگذاری ازطریق ثبات در سیاستهای دولت و عدم تغییر مداوم قوانین میتواند از اولین اولویتها، برای تشویق سرمایه گذاری خارجی قلمداد شود. تغییرات نرخ ارز از دیگرعواملی است که اثرمنفی بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی درایران داشته است. دراین ارتباط اصلاح سیستم ارزی کشور و تثبیت آن میتواند نقش موثری درجذب سرمایهگذاری خارجی داشته باشد. علاوه بر متغیرهای یادشده، نرخ تعرفه و شاخص اسمی دستمزد، و انباشت سرمایه داخلی از جمله عوامل دیگری هستند که اثرمنفی برسرمایهگذاری مستقیم خارجی درایران داشته اند. به طورکلی باتوجه به امکان سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشورهای مختلف، مطلوبیت تنها یک یا چند متغیر از انگیزههای اقتصادی مالی و فنی یا عوامل حمایتی، سیاستی و جغرافیایی به منظور اقدام شرکتهای مذکور برای سرمایه گذاری در یک پروژه خاص در یک کشور کافی نخواهد بود. بلکه ارزیابی تمام عوامل و به صورت یک مجموعه منجر به اتخاذ تصمیم انجام سرمایهگذاری یاعدم انجام سرمایهگذاری می شود. جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در کشور بدون تغییر نگرش در میان سیاستمداران و کارشناسان و ایجاد بستر مناسب برای ورود سرمایه امکانپذیر نیست و قانون جدید نمیتواند کار زیادی انجام دهد. به همین دلیل تا زمانی که شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مناسب فراهم نشود، شرکتهای خارجی علاقه چندانی به سرمایهگذاری مستقیم در ایران ندارند و نهایتا مسئولان رده بالای کشور باید رویکردشان را به سرمایهگذاری خارجی تغییر دهند. جهانی شدن و جریان سرمایه در سطح بینالمللی برای سرمایهگذاران و نیز بنگاههای اقتصادی فضای بزرگتری را به وجود آورده است. امروزه از یک سو بنگاههای اقتصادی و واحدهای تولیدی مانند گذشته تامین مالی خود را در چارچوب بازارهای مالی و سازوکارهای اعتباری درون کشور محصور نمیبینند و از سوی دیگر سرمایهگذاران، میدان وسیع بازارهای مالی بینالمللی را پیش روی خود دارند. رقابت کشورها و گسترش مخابرات و ارتباطات از راه دور به همراه توسعه بازارهای مالی و ایجاد قوانین پذیرفته شده در سطح جهانی و پیشرفت فناوری، به جهانی شدن بازارهای مالی کمک میکند. در چنین دورانی اطلاعات در حکم کالایی با ارزش، به جای ماشینآلات و کالاهای فیزیکی، تعیینکننده مزیت رقابتی مشارکتکنندگان بازارهای مختلف است. علاوه بر این، اطلاعات در عملکرد بهتر بازارهای مالی نقشی انکارناپذیر دارد. در این ارتباط، شفافیت به صورت در دسترس بودن و نیز صحیح بودن اطلاعات معنی مییابد که در عملکرد مناسب بازارهای مختلف به ویژه بازار سرمایه نقش اساسی دارد. کارکرد مناسب بازار سرمایه میتواند کارایی، سرمایهگذاری و رشد را افزایش دهد و همچنین قادر است از طریق کاهش نگهداری داراییهای نقدی و افزایش رشد سرمایههای فیزیکی حداقل در بلندمدت، رشد اقتصادی را افزایش دهد. به این دلیل هر چه شفافیت اطلاعات (که یکی از عوامل مهم در کارایی بازار است) بیشتر باشد به همان اندازه این نقش بهتر ایفا خواهد شد. در این نوشتار، ابتدا تعریفی از مفهوم شفافیت و اهمیت آن در بازارهای مالی ارایه شده است. سپس ابعاد شفافیت در بازارها و سیاستهای دولت بررسی و نقش قوانین و مقررات ایجاد شفافیت بیان شده است. در ادامه نقش شفافیت در جهانی شدن و ارتباط بین بازارهای مختلف و فضای کسب و کار در میان کشورهای مختلف بیان و در انتها نیز راهکارهایی برای بهبود شفافیت در حوزههای مختلف ارایه شده است.]]>