مدیریت : معرفی کارآفرینی سازمانی:

امروزه بر خلاف گذشته ،بازارهای سطح جهان ب تغییرات روزانه حتی لحظه به لحظه نیازای جوامع بشری رو به رو هستن و سازمانای تولیدی و خدماتی که عامل اصلی مرتفع سازی این نیازا هستش ،واسه جا نماندن در از تغییرات سریع و باقی موندن و رشد در این بازارها باید به سرعت و هدف گذاری درست حرکت کنن .[۵۵] چون که ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته به طور اساسی فرق داره. شاخص های سخت افزاری و دارایی های مشخص که دیروز در بنگاه اقتصادی نقشی تعیین کننده داشت جای خود رو به نوآوری، ایجاد، خلق اجناس جدید و دارایی های نرم افزاری داده. اگه دیروز ثروتمندترین افراد دنیا اونایی بودن که پول و پله و سرمایه بیشتری در اختیار داشتن، امروزه ثروتمندترین مردم دنیا، افراد صاحب علم و کارآفرین هستن. از این رو پیشرفت اقتصادی در دنیای امروز برپایه نوآوری، خلاقیت، به کار گیری علم و کارآفرینی استواره.این وسط موندگاری بقاو زندگی سازمانا ،نیزمند روش ها و راه حلای جدیده و کارآفرینی به عنوان یه راه و روش هدف دار و مزیت آخرین در نظامای اقتصادی،می تونه الگوی موثر جهت حصول به اهداف پیشرفت اقتصادی یاد می شه.چون که وجود کارآفرینی در سازمانا امیری به مراتب نیاز به نظر می رسه.دلیل اونم قرار گرفتن در فضای رقابتی دنیای امروزه که سازمانا رو مجبور می کنه با بهره گرفتن از کارآفرینان از این قافله عقب نمانند و از گردونه خارج نشن.از طرف دیگه تجربه دنیای امروز نشون داده که نوآوریای مهم و پیشرفتای تکنولوژیکی در سازمانا و شرکتای بزرگی دولتی اتفاق نمیفته،چون توانایی تطبیق با بازار و نیازای روز چیزیه که از یه ساختار یزرگ ،پیچیده و تو در تو ساخته نیس و در نتیجه واسه پیشرفت سریع و ارائه اجناس جدید،تنها راه موثر، ایجاد و پیشرفت شرایطیه که فعالیتای اقتصادی کوچیک بتونن تاسیس شن و رقابت کنن .[۵۶]هم اینکه در دنیای امروز،شناسی عوامل موثر برایجاد و پیشرفت کارآفرینی سازمانی در جامعه و ویژگیای منحصر به فرد کارآفرینان در سازمان به عنوان عنصر رشد و پیشرفت از ابعاد جور واجور اقتصادی ،فرهنگی،اجتماعی و سیاسی حساب می شه،طوریکه عنصر کارآفرینی سازمانی از یه سو به عنوان موتور حرکتی تولیدو پیشرفت سازمانی و از طرف دیگه،پرورش دهنده و تقویت کننده روحیه سرمایه گذاری و بهره وری در نیروی انسانی تلقی می شه.

خلاقیت

 

۲-۳۷- تعریف واژه کارآفرینی:

کارآفرینی

در تعریف واژه کارآفرینی میان صاحب نظران اتفاق نظر وجود نداره، واقعا از معنی کلمه اون نمی توان به معنی واقعی اون فهمید. ریشه واژه کارآفرینی از کلمه فرانسویEntreprendre  به معنی معتقد شدن سر گرفته. در واژه نامه وبستر۱: کارآفرین کسیه که معتقد می شه خطرهای یه فعالیت اقتصادی رو سازماندهی اداره و تقبل کنه[۵۷].

اقتصادی

کارآفرینی فرآیندیه که منتهی به ایجاد رضایت مندی و یا درخواست جدید می شه. کارآفرینی یعنی پروسه ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع، به خاطر به کار گیری فرصتا[۵۸]. پیتر دراکر در مورد کارآفرینی اینجور میگه بیشتر چیزایی که درباره کارآفرینی می شنوین و آمریکا رو پیشرو در تفکر مدیریتی محسوب می کنین، گزافه ای بیش نیس، نه سحری در کاره، نه رازی در میونه و نه ربطی به ژن داره. کارآفرینی یه علمه و مثل علوم دیگه میشه اون رو فرا گرفت[۵۹]. از سویی کارآفرینی یعنی ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به خاطر به کار گیری فرصتا. در اوایل سده شانزدهم کسائی رو که در سمت هدایت ماموریتای نظامی بودن کارآفرین می خوندن، از اون پس واسه شکل های جور واجور مخاطرات هم همین واژه با محدودیتایی مورد استفاده قرار می گرفت[۶۰]. کارآفرینی موضوعی میان رشته ایه و در برگیرنده رویکردهای خلاقیت شناختی۲، مدیریتی، روان شناختی۳، جامعه شناخت۴و اقتصادیه. از کارآفرین و کارآفرینی تعاریف مختلفی مطرح شده که از بین اونا سه تعریف با هدفی جامعه شناختی، روانشناختی و مدیریتی مورد تامل قرار میگیره[۶۱].

اقتصاد

در هدفی جامعه شناختی کارآفرینی یه جور فعالیت اجتماعی ارزشمنده و با مفاهیم جامعه شناختی مانند  نیاز جامعه، حل مسئله اجتماعی و فرهنگ پیشنهاد می شه.

راه و روش روانشناختی یعنی یه جور نگاه، رفتار و کلا یه جور سبک زندگیه و با مفاهیم روانشناختی مثل شناخت، شخصیت، یادگیری و انگیزه توصیف می شه.

در راه و روش مدیریتی، کارآفرینی نوع خلاقی از پروسه های مدیریتیه و با مفاهیم مدیریتی مثل طراحی روش، برنامه ریزی و سازماندهی توضیح داده می شه.

امروزه واژه کارآفرینی مفاهیم زیر رو به ذهن متبادر می سازه:

 

* خطر پذیری

*نوآوری

* ایجاد یا تجدید ساختار یه واحد اقتصادی، اجتماعی

* رضایت شخصی و استقلال طلبی

کارآفرین ایده ها رو یافته و اون رو تبدیل به فرصت اقتصادی می کنه. در فضای کار و کاسبی، فرصت، فکر نوییه که توانایی تجاری شدن داره. باخبر شدن از محیط، بازارو نیازای مشتری و نگاه کارآفرین، اون رو در پیدا کردن فرصت و پرداختن به اون کمک میده. پس کارآفرین یه طرح تجاری می نویسه که در اون مسائلی چون بازار محصول یا خدمت، مسائل حقوقی و قانونی شرکت، تامین سرمایه راه اندازی و رشد، سازماندهی و مدیریت کار و کاسبی رو بررسی می کنه.

۱ Improve staff productivity

۲ required fields

۱ webester new collegiate dictionary

۲ creatological approach

۳ Psychological approach

۴ Sociological approach

99

Related articles

روش ها و تاکتیک های یادگیری سازمانی در موقعیت های متلاطم و رقابتی

در داخل سیستمای یادگیری، میان یادگیرنده و عناصر شبکه ای که جزء اون حساب می شه، معنی تمامیت یا کل گرایی مورد نظره که شامل معنی رابطه شناختی و عاطفی در شبکه س. ۲-۲۴-۲- تنوع: یادگیری در مکانای جور واجور، به روشای جور واجور، در زمانای جور واجور و میان گروه های جور واجور انجام […]

Learn More

اختلافات مالی

از همون روزی که به دنیا اومدیم معنی پول با مفاهیم نیازای اساسی و قدرت تو ذهن مون در هم تنیده ان. در کودکی نیاز ما رو به غذا لباس و مسکن والدین مون برطرف کردن که سر کیسه رو در دست داشتن اگه اون ها شما رو بدون شام به تختخواب می فرستادند نمی […]

Learn More

تأثیر ساختار، محیط و فن آوری روی یادگیری سازمانی:

یه ساختار مکانیسمی و تمرکز یافته، تمایل به استواری رفتارها و یادگیریای تک حلقه ای داره، در حالی که یه ساختار تمرکز نیافته ، یادگیری دو حلقه ای رو گسترش میده. تمرکز یافتگی ، بخشای ساختاری بیشتری رو به وجود می آورد که افراد رو در مورد این که واسه خودشون فکر کنن و تصمیم […]

Learn More