اردیبهشت 8, 1403

بهترین روانشناس با ارائه تمامی خدمات روانشناسی

روانشناس خوب کیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟ و بهترین روانشناس چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

رفتار و گفتار روانشناس باید سنجیده باشد.

روان شناس باید فن بیان خوب داشته باشد و بتواند مراجع را بسوی خود جذب کند. درصورتی که مراجع با روانشناس حس راحتی کند روند درمان و کیفیت گفتگو بهبود می یابد. فن بیان مهارتی است که یک روانشناس خوب باید به خوبی آن را بیاموزند. به یاد بسپارند اصلاً درمانجو یک جلسه ی خشک و بی روح را دوست ندارد. یک روان شناس خوب کسی است که اعتماد به نفس دارد و شایستگی خود را در رفتار و گفتارش آشکار میکند

 

برخورداری از دانش روز

علم روانشناسی با سرعت زیادی در حال پیشرفت و تغییر است. به همین دلیل یک روانشناس خوب باید همواره دانش خود را به روز نگه دارد. یک روانشناس خوب نباید فقط به علم خود اکتفا کند، بلکه هر روز باید به دنبال به روز بودن باشد. برای مثال اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی روانشناسی، به دلیل پژوهش و مطالعات مقالات به روز روانشناسی معمولاً از نظر علمی، دانش مناسبی دارند. به همین دلیل، این مشاوران معمولاً روش های مدرن و به روز را به کار می گیرند و می توانند در صورت دارا بودن ویژگی های زیر گزینه مناسبی برای مشاوره باشند.

 احساس همدلی و همدردی داشته باشد.

درمانجو با چالش‌ها، ناکامی‌، ناامیدی و مشکلات روحی و روانی پیش روان‌شناس می‌آید و نیازمند یاری است. یک روانشناس خوب باید دلسوزانه برای رفع مشکل درمانجو تلاش کند و گره از کار او بگشاید. یکی از ویژگی های روانشناسان متعهد، ابراز همدردی و همراهی کردن با درمانجو است. همدلی و همراهی روانشناس با درمانجو این احساس را در وی بوجود می آورد که مشاور مشکلات و شرایط او را درک می کند. در این صورت درمانجو خیلی بهتر می تواند به درمانگر خود اعتماد کرده و مشکلات خود را مطرح کند. در نتیجه اختلالات روانشناسی بهتر مشخص می شود.

 روان شناس باید شکیبا و بردبار باشد.

بگذارند درمانجو هر چقدر که می خواهد سخن بگوید روانشناس باید به یاد بیاورد که  باید شنونده ی خوبی باشد برای درک مشکل مراجع و تشخیص اختلال نباید شتاب کند تعجیل کردن و کم حوصلگی را کنار بگذارد. تشخیص شتاب زده امکان دارد خطا باشد. همان گونه که میدانید بعضی از اختلالات روان شناختی نشانه های نزدیک به هم دارند پس شکیبایی رمز پیروزی است.

 

روان شناس به دنبال درمان است نه درآمدزایی.

هر کسی برای طی کردن زندگی خود نیازمند این است که درامد داشته باشد روان شناسان هم بر پایه ی خدمات درمانی که به درمانجو می‌دهند از وی پول می گیرند. روانشناس خوب تمرکز و توجه خود را روی فرآیند درمان مراجع می گذارد نه اینکه نگاه خود را به ساعتش بیاندازد که با پایان جلسه از وی پول بخواهد.

یک روانشناس خوب، شنونده خوب است.

یک روانشناس خوب باید در وهله اول شنونده خوبی باشد. یک روانشناس خوب برای اینکه بتواند به درمانجو کمک کند، نخست باید به مشکلات یا اختلالات روانشناسی او پی ببرد، بهترین راه کشف اختلالات و مشکلات درمانجو نیز شنیدن است. در پروسه درمان، همواره ابتدا باید مشکل را به خوبی تشخیص داد تا بتوان آن را درمان کرد. به همین دلیل یک روانشناس خوب، یک شنونده خوب است. در بسیاری از موارد درمانجویان، نیاز به همدلی، همراهی و گوش شنوا دارند.

نوشته دیگر :
بلوک سبک

روانشناس خوب، رازدار است.

هنگامی که یک درمانجود به مشاور یا روانشناس مراجعه می کند، بسیاری از مسائل شخصی و محرمانه خود را با روانشناس در میان می گذارد. آنچه بین درمانجو و درمانگر گفته و شنیده می شود باید مانند یک راز باقی بماند. پس رازداری را می توان به عنوان برجسته ترین ویژگی یک روانشناس خوب مطرح کرد. پس اگر کسی پیش روان‌شناس برود و بگوید به همسرش خیانت کرده یا دزدی کرده نباید نگران باشد چون روان‌شناس رازدار خواهد بود.

همچنین در جریان مشاوره، روانشناس به بسیاری از ویژگی های اخلاقی و رفتاری درمانجو پی خواهد برد. و این مطلب موید این است که یک روانشناس خوب باید رازداری خود را در این مورد به اثبات برساند

رفتار و گفتار یک روانشناس خوب سنجیده است.

روانشناسان به دلیل اقتضای شغل، ممکن است با مراجعانی مواجه شوند که رفتار نامناسبی از خود نشان دهند. در برخورد با این دسته مراجعان، روانشناسان باید صبور باشند. یک روانشناس خوب در چنین مواردی باید با اخلاق خوب و گفتار سنجیده خود، مراجع را آرام کند و با رفتار و گفتار مناسب، راه صحیح را به درمانجو نشان دهد. پس یکی از ویژگی های یک روانشناس خوب رفتار و گفتار سنجیده است.

روانشناس خوب هرگز قضاوت و داوری نمی‌کند.

قضاوت و داوری، چیزی است که یک روانشناس خوب باید از آن پرهیز کند. این کار درمانجود را از روانشناس و مشاور دور خواهد کرد. هر انسانی در زندگی خود اشتباهات، ناکامی، شکست و دغدغه هایی دارد. آنچه مراجعه کننده به آن نیازمند است، این است که او را درک کنیم.
پس یک روانشناس خوب از سرزنش کردن، قضاوت و پیش داوری درباره درمانجو پرهیز می کند. در صورتی که درمانجو مورد قضاوت و پیش داوری قرار گیرد، ممکن است مشکل اصلی او دیده نشود. درمانجو برای سرزنش شدن به مشاور روانشناس و مشاور خانواده مراجعه نمی کند. بلکه برای حل مشکلات روانشناسی و یا مشکلات خانوادگی به مشاور رجوع کرده است.

یکی از ویژگی هایی که درمانگر باید داشته باشد، صبر است. بیمار ممکن است در طول دوره درمان فراز و نشیب هایی داشته باشد و ممکن است با زیر سوال بردن روش های روانشناس، او را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

رابطه بین روانشناس و بیمار همیشه ایده آل نیست و در بسیاری از موارد روانشناس باید بردبار و صبور باشد. باید بتواند این صبر را منتقل کند تا بیمار متوجه شود که فراز و نشیب ها طبیعی هستند.

 همدلی

روانشناس نه تنها باید با فرد مقابل صبور باشد، بلکه برای موفقیت در کار حرفه ای خود باید همدل باشد.

این بدان معناست که باید بتواند خود را به جای دیگران قرار دهید تا درک کند که آنها چه احساسی دارند و چگونه فکر می کنند. به این ترتیب، یک روانشناس خوب قادر خواهد بود بزرگی مشکلی که شخص دارد را درک و به شما کمک کند. اگر روانشناس همدل نباشد، می ممکن است مشکلات بیمار را به کم برآورد کند و مراجع را به استفاده از ابزارهای نامناسب سوق دهد.