اردیبهشت 25, 1403

از دانشگاه های ایران چه خبر ؟

ما: به روزای پایانی سال تحصیلی ۹۴ نزدیک میشیم و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور خود رو واسه فصل امتحانات آماده می کنن. واسه باخبر شدن از جدید ترین رویدادا در تعدادی از دانشگاه های کشور، سرویس اخبار دانشگاهی ما در روزای ۵ شنبه هر ماه نگاهی داره به دنیای دانشگاه های ایران. با ما همراه باشین.

روزای پایانی سال تحصیلی ۹۴ که با شروع ماه مبارک رمضان هم همراه شده، فرصتی واسه شرکت در آزمونای علمی و آزمون الهی واسه دانشجویان و طلاب کشور هست که خود رو در دو آوردگاه در بوته آزمایش بذارن. دانشگاه های کشور در سال اقتصاد مقاومتی، برنامه های متنوعی رو تدارک دیده ان که به نظر می رسه از اواخر تابستون و شروع سال تحصیلی ۹۵ عملیاتی شه.
سال تحصیلی ۹۵ در آخر به فصل رقابتای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و تعیین تکلیف دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران می رسه و بخاطر این،‌ دانشگاه ها در ۱ سال پیش روی، فضایی گرم و داغ از نظر علمی و سیاسی رو تجربه می کنن. در بهار ۹۵ تماشاگر افزایش بستن تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه های ایران با دانشگاه های مطرح دنیا هستیم که روال خوب و مطلوبی واسه پیشرفت ظرفیتای علمی کشور و رد و بدل کردن استاد و دانشجو میان ایران و کشورای غربی هست.

واسه باخبر شدن از اخرین خبرا و رویدادای در حال انجام در دانشگاه های کشور، سرویس اخبار دانشگاهی ما در گزارش ۵ شنبه خود، نگاهی داره به اخبار تعدادی از دانشگاه های ایران تا در این رهگذر، با اتفاقات جور واجور آشنا شیم. اگه می خواید گشتی در بعضی از دانشگاه های کشور بزنین، در این سفر خبری با ما همراه باشین.

مثل روال هر هفته، خبر اول رو به دانشگاه صنعتی شریف اختصاص می دیم.

از شریفیا چه خبر؟

دانشگاه صنعتی شریف که تازگیا پنجاهمین سال تاسیس خود رو جشن گرفت، در روزای آخر سال تحصیل ۹۴ بازم پر جنب و جوشه. تازگیا، تونل باد مافوق صوت که کاربردای زیادی داره در دانشکده مهندسی هوا و فضای این دانشگاه رونمایی شد.
بزرگداشت شهید مهندس مجید شریف واقفی و جشنواره استاد نحوی، از جمله دیگه برنامه های این دانشگاه در روزای گذشته بود. اگه علاقمندید تا درباره خاص برنامه های مختلفی که دانشکده های شریف به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس این دانشگاه برگزار کردن بدونین، به سایت sharif.ir مراجعه کنین. جالبه بدونین همایش مرزای علوم ریاضی در تیر ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار می شه.
اردوی جهادی دانشگاه هم از ۱۹ تیر تا ۱۰ مرداد با حضور دانشجویان و استادان دانشگاه شروع می شه که اخبار تکمیلی دز گرارشات هفته های آبنده ارائه می شه.

فردای سبز، عنوان این اردو عنوان شده.

از دانشگاه تهران چه خبر؟

دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور در روزای گذشته خبر ساز بود. یکی از استادان دانشگاه تهران، استاد ممتاز رشته مهندسی مکانیک سال ۹۴ شد.
تحلیل از دانشجویان نمونه سال ۹۴ دانشگاه و تجلیل از دو استاد پردیس هنرهای قشنگتر از جمله برنامه های هفته گذشته دانشگاه بود. خبر دار شدیم که انتشارات دانشگاه تهران رتبه اول بهترین انتشارات دانشگاهی و رتبه سوم کشوری رو بدست آورد. موفقیتای تازگیا دانشگاه تهران رو در میدون علم به دانشجویان این دانشگاه شادباش عرض میکنیم.

دانشگاه خواجه نصیر و ۳ خبر

دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در هفته های گذشته، به موفقیتای علمی قابل توجه رسید. دستیبانی به علم فنی ساخت لامپای گرمایی مادون قرمز، یکی از اتفاقات خوب دانشگاه خواجه نصیر در سال جدید بود. این دانشگاه در تلاش هست تا شبکه آزمایشگاهی رو که کریدور خدمات صادرات اجناس علم بنیانه رو در دستور کار خود بذاره که کار مهمی در سال اقتصاد مقاومتی میشه. بخاطر این، مرکز تحقیق و فناوری در بخش مهندسی برق، تازگیا در این دانشگاه راه اندازی گردید. سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام هم تازگیا اعلام کرد که پژوهشگاه مواد و انرژی دانشگاه، در جایگاه سوم موسسات تحقیقاتی ایران قرار گرفت که واسه این دانشگاه مهم واسه افتخار آفرینیای افزون تر آرزوی توفیق داریم.

آخرین خبرها از دانشکاه خواجه نصیر الدین طوسی رو در نشانی kntu.ac.ir ببینین.

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعت در سال ۹۴ عنوان سوم بهترین دانشگاه فنی مهندسی کشور رو از اون خود کرد.
از این دانشگاه تازگیا خبر رسید که تیم GEOWALL دانشگاه علم و صنعت ایران، قهرمون مسابقات ملی شد.
دکتر علی اکبر جلالی، استاد دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت به عنوان چهره موندگار شهرستان شاهرود انتخاب شد.
واسه باخبر شدن از اخبار دانشگاه به خصوص جدید ترین خبرها از دفاعیهای دکترای دانشجویان در رشته های جور واجور به نشانی http://www.iust.ac.ir مراجعه کنین.

 

 

 

دانشگاه صنعتی امیر کبیر

 

دومین دانشگاه صنعتی برتر ایران، در روزای گذشته خبر ساز بود. افزایش تفاهم اسمای همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کشورای خارجی، یکی از مهم ترین فعالیتای دانشگاه در ماه های گذشته گزارش شده که با امید به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی در جهت پیشرفت اجناس علم بنیان دانشگاهی، زیاد شه.
جالبه بدونین دانشگاه امیرکبیر به عنوان منبع علمی همکاری با دانشگاه های فرانسه انتخاب شده.
بخاطر این، دانشگاه امیرکبیر از منتشر کردن بین المللی کتابای علمی پشتیبانی می کنه.
یکی از نتیجه کارای جدید دانشگاه، ایجاد روشی جدید و ارزون واسه خالص سازی موراد بیولوژیکی بود که در روزای آخر سال تحصیلی ۹۴ بدست اومد. بازدید دو هیات علمی و سیاسی از عراق و بنگلادش از دانشگاه امیرکبیر در هفته های گذشته، نشون از توانایی بالای این دانشگاه در امور فنی و مهندسی به خصوص بازسازی داره.
جالبه بدونین، چهارمین دوره ایده بازار عمومی با نام تجاری سازی ایده های فناورانه در خرداد ماه سال جاری در دانشگاه امیرکبیر برگزار گردید.

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی از جمله دانشگاه های معتبر کشور در میدون علوم انسانی هستش.
بعضی از دولتمردان میدون سیاست و اقتصاد ایران معاصر، از علم آموختگان این دانشگاه بودن. از این دانشگاه خبر رسید که دو نشست هم اندیشی درباره بزرگداشت حسنین هیکل، و اقتصاد مقاومتی در دانشگاه برگزار شد.
تفاهم نامه همکاری دانشگاه علامه طباطبایی با موسسه آموزشی زلاتااوست روسیه از جمله اقدامات گذشته دانشگاه هستش.
جدید ترین خبرا از دانشگاه علامه طباطبایی رو در سایت http://www.atu.ac.ir دنبال کنین.

دانشگاه شهید بهشتی

از دانشگاه شهید بهشتی هم خبر رسیده که شرایط پذیرش دانشجوی مقطع دکترای نیمه متمرکز دانشگاه و سهمیه نخبگان اعلام شده و علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه می تونن از راه سامانه SBU.AC.IR اطلاعات لازم رو به دست بیارن. برنامه کار و کاسبی هوش تجاری که به وسیله مرکز رشد و نوآوری دانشگاه شهبد بهشتی در اواخر اردیبهشت امسال برگزار شد از راه سامانه BOICONF.IR در دسترسه.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران

از دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر رسید که اهدای نشون اخلاق برتر به ۶۶ پرستار برگزیده از جمله پرستاران این دانشگاه تازگیا برگزار شد و پرتال روابط عمومی دانشگاه هم گشایش شد.
دانشگاه علوم پزشکی تهران تازگیا میزبان مشاور وزیر نوآوری سوئد و سفیر سوئد تو تهران بود که انگار قرار هست همکاریای علمی ایران و سوئد در میدون پزشکی گسترش یابد. از دیگر خبرهای خیلی مهم دانشگاه علوم پزشکی تهران، امضای یادداشت تفاهم نامه میان دانشگاه و مجموعه بیمارستانای دانشگاهی پاریسه که با امید به اینکه در سال ۹۵ این روند بازم ادامه یابد.

از سومین دانشگاه ایران چه خبر؟

دانشگاه فردوسی مشهد که از نظر قدمت، سومین دانشگاه ایران حساب می شه، در هفته های گذشته پر خبر بود. جلسه تخصصی کار و کاسبی در صنعت ساختمون چند روز پیش در این دانشگاه برگزار شد.
هم چنیم همایش ملی ایزوتوپای پایدار و اولین همایش بین المللی گل و گیاهان دارویی ایران به همت این دانشگاه با موفقیت انجام شد.
راه اندازی اولین آزمایشگاه تحقیقاتی حفاظت صنعتی ایران زیر نظر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد از دیگر اتفاقات علمی لایق تشویق دانشگاه در بهار ۹۵ هستش.
سیزدهمین المگیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آمزش عالی کشور، از ۲۸ تیر ماه تا ۱۹ مرداد سال جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شه که اخبار تکمیلی در گزارشات هفته آینده به اطلاع دانشجویان گرامی می رسه.

نوشته دیگر :
برنامه مسابقات لیگ ۹۷-۹۸ در تعطیلات نوروز و پایان فصل

از دانشگاه آزاد چه خبر؟

بزرگ ترین دانشگاه خاورمیانه هر هفته خبر ساز هست و اتفاقات خوبی در  واحدای زیاد دانشگاه در سراسر کشور داره انجام میشه. تازگیا خبر دار شدیم در معاون دانشجویی دانشگاه آزاد در جشنواره ملی فرهنگ اقوام و میراث الهی اعلام کرد اگه پایان نامه ای با موضوع مفاخر علمی و فرهنگی نوشته شه،‌ مورد پشتیبانی مادی دانشگاه قرار می گیره. حضور گسترده دانشگاه آزاد با ۴۹ غرفه در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم با استقبال مخاطبان و کتاب خوانا همراه شد و عرضه کتابایی با زبون کردی، آذری و گویش کلهری، غرفه های دانشگاه آزاد رو شلوغ کرد.
رییس سازمان انرژی اتمی کشور تازگیا در بازدید از واحد دانشگاه آزاد قزوین به رییس دانشگاه آزاد پیشنهاد کرد که مقطعی بین کارشناسی ارشد و دکترا واسه تربیت کارشناسان جوون راه اندازی کنه.

واسه باخبر شدن از اخبار این دانشگاه به خبرگزاری اختصاصی دانشگاه به نشانی ANA.IR مراجعه کنین.

دانشگاه الزهرا

دانشگاه الزهرا که در سال ۱۹۶۲ میلادی تاسیس شد، در رشته های مختلفی واسه بانوان فعالیت داره.
تازگیا رییس موسسه ماکسیم گورکی با مسئولان این دانشگاه دیدار کرد.
برگزاری وبینار توان مند سازی زنان با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به همت دانشگاه الزهرا برگزار شد.
رایزن فرهنگی عراق تو تهران هم به این دانشگاه رفته. امضای تفاهم نامه همکاری معاونت صنایع دستی کشور با دانشگاه و تجلیل از اعضای هیات علمی بر آموزشی سال ۹۴، از جمله برنامه های جدید دانشگاه الزهرا بود. جالبه بدونین، اولین هم اندیشی راهکارهای نوین علوم زیسی در مقابله با بیوتروریسم در دانشگاه الزهرا برگزار شد.

به این دانشگاه واسه کسب جایزه بین المللی طراحی صنعتی در سال ۲۰۱۶ میلادی شادباش می گیم. الزهرا رو در نشانی alzahra.ac.ir دنبال کنین.

دانشگاه تبریز

تبریز، شهر اولینا در ایران هست و دانشگاه تبریز هم دانشگاه مهمی در کشور حساب می شه.
این دانشگاه تازگیا اطلاعیه پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد خود رو واسه سال ۹۵-۹۶ اعلام کرد.

انتشار ۳ کتاب به وسیله دانشگاه تبریز با عنوان:

اصول و مبانی برنامه ریزی شهری نوشته دکتر قربونی / پارگای علم و فناوری، ساز و کاری واسه اقتصاد علم بنیان نوشته دکتر سلمانی و کتاب مکملای غذایی خاص ورزش و فعالیتای ورزشی، نوشته دکتر پور رضی رونمایی شده.

جالبه بدونین، اولین همایش شیمی کاربردی (شهریور ماه)، هفتمین کنگره بین المللی نتیجه های جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه (مهر ماه) و کنگره بین المللی تاریخ اقتصادی تبریز که قرار بود امسال برگزار شه ، در سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار می شه.

دانشگاه پر خبر تبریز رو در TABRIZU.AC.IR دنبال کنین.

دانشگاه اصفهان

از دانشگاه شهر نصف جهان ایران خبر رسید که قرار هست علم نامه صنایع دستی با همکاری دانشگاه هنر این شهر تدوین شه.
همایش بین المللی هنر و صناعت هم در این دانشگاه برگزار شد.
دانشگاه اصفهان، تازگیا میزبان نمایشگاه اسناد و فرامین تاریخی بود که به همت گروه تاریخ دانشگاه و سازمان اسناد و کتابخه ملی کشور اجرا شد.

دانشگاه اصفهان تازگیا در مورد علوم طبیعی و انسانی، با دانشگاه استراسبورگ فرانسه و فرایبورگ آلمان، تفاهم نامه همگاری بستن و بزودی کنفرانس بین المللی سه جانبه ای به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار می شه.
آخرین خبرها از دانشگاه هنرو فرهنگ پرور اصفهان رو در نشانی pr.ui.ac.ir دنبال کنین.

دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور هم در سال جدید خبر ساز بود. تازگیا خبرگزاری اختصاصی این دانشگاه رونمایی شد.
راه اندازی تلویزیون تعاملی در دانشگاه پیام نور و برنامه تاسیس مرکز آموزش زبون فارسی از جمله برنامه های تازگیا این دانشگاه در ماه های آینده اعلام شده.
چگونگی پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی سال تحصیلی ۹۵ این دانشگاه هم تازگیا از راه سایت PNUAC.IR منتشر شد.

دانشگاه کردستان

از دانشگاه کردستان هم خبر رسید که این دانشگاه واسه ثبت نام دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که درخواست کننده خوابگاه هستن، فقط از راه سامانه خوابگاهی به نام ناامیدی اقدام می کنه.
تازگیا، همایش بین المللی سکونت گاه های فقیر نشین شهری در این دانشگاه برگزار شد.
اولین جشنواره استانی طراحی به کمک رایانه در اردیبهشت سال جاری به میزبانی کردستان انجام شد.
روابط عمومی دانشگاه هم تازگیا از برگزاری ر چهارمین همایش ملی پژوهشای منابع طبیعی ایران که در مهر سال جاری در دانشگاه کردستان صورت می گیره، خبر داد. ششمین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران هم یه چند وقت پیش در این دانشگاه به کار خود پایان داد. آخرین خبرها از دانشگاه کردستان رو به نشانی UOK.AC.IR دنبال کنین.

دانشگاه لرستان

وقتی به کردستان میریم، باید گشتی هم به دیار صفا و قهرمون پرور لرستان بزنیم. از دانشگاه لرستان خبر رسید که جشنواره بین المللی فیلم سبز در خرم آباد وبا پشتیبانی این دانشگاه برگزار شده.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به نشانی اینترنتی http://iigff.org/fa مراجعه کنین.

دانشگاه شهید چمران اهواز

استان خوزستان، استان نفتی و مرزی کشور، قطب فعالیتای علمی و صنعتی ایران هست و دانشگاه شهید چمران اهواز، از فعالان علمی این خطه حساب می شه.
آخرین خبرها از دانشگاه شهید چمران اهواز از اطلاعیهای جور واجور واسه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی پشتیبانی داره که واسه اطلاعات بیشتر به سایت فعال این دانشگاه به نشانی SCU.AC.IR مراجعه کنین.

از گوشه  و کنار ایران

از گوشه و کنار کشور خبر می رسه که فعالیت تولید مقالات علمی محققان ایران در نشریات معتبر جهانی در سال جدید هم هم اونقدر ادامه داره و براساس گفته های وزیر علوم، ۱.۵ درصد مقالات علمی دنیا به وسیله محققان ایرونی تولید می شه.

اولین خونه شیمی کشور در سمنان به استفاده رسید.

دانشگاه تربیت مدرس، مرکز آموزش مجازی زبون فارسی راه اندازی کرد.

دانشگاه گیلان، ‌میزبان دانشگاه خالی از دخانیات شد.

دانشگاه گیلان، از افزایش ایده های خلاق قابل تجاری ساز اعلام پشتیبانی کرد.

دانشگاه علامه طباطبایی واسه گسترش کرسیای آزاد اندیشی اعلام آمادگی کرد.

 دانشگاه ایلام، فعالیتای بین المللی خود رو در سال ۹۵ زیاد می کنه و دانشجوی عراقی پذیرش می کنه.

دانشگاه کردستان، از برگزاری همیشگی مسابقات مناظره دانشجویی در این دانشگاه خبر داد.

 

همراهان همیشگی گزارش هفتگی آخر هفته ها

 

اگه در یکی از دانشگاه های کشور  مشغول به تحصیل هستین، اخبار رویدادهای مختلفی که در دانشگاه شما در حال برگزاری هست رو به صورت متنی، تصویری و حتی ویدئویی از راه بخش ارتباطی ما و کانالای مربوطه در شبکه های اجتماعی واسه سرویس دانشگاه گردی بفرستین تا در گزارشات هفتگی استفاده کنیم. همیشه دنیای دانشگاه های ایران رو ۵ شنبه های هر ماه در گزارش دانشگاه ما دنبال کنین.