اردیبهشت 10, 1403

از عفو ملوکانه تا اعلام جنگ؛ با اختیارات ملکه بریتانیا آشنا شوید

وقتی صحبت از ملکه بریتانیا می شه تصویری که بیشتر ما از اون داریم زن سالخورده ایه که معمولا لباسایی با رنگای برجسته و یکدست به تن داره و بعضی وقتا در مراسمای جور واجور حضور پیدا میکنه. با اینکه در نظام بریتانیا مجلس و اعضای دولت تصمیم گیرندگان اصلی امور این کشور هستن اما طبق قوانین بریتانیا ملکه هم اختیاراتی داره.
واسه آشنایی با اختیارات ملکه بریتانیا با ادامه مطلب همراه باشین.

۱- گشایش دوره های مجلس

برخلاف تصور عادی، خاندان سلطنتی عالی ترین مجموعه حکومتی بریتانیا نیس بلکه این جایگاه واسه مجلس این کشوره. با این حال، ملکه بریتانیا اختیاراتی در مورد این نهاد قانون گذار داره.
در واقع ملکه گشایش دوره های پارلمانی در ماه مه هر سال رو رو دوش داره.
این کار طی مراسم مفصلی صورت میگیره که ریشه در سنتای قدیمی داره.
در این مراسم ملکه جلوتر از همراهان خود، اونا رو از بین گالری سلطنتی قصر وستمینستر هدایت می کنه، تاج سلطنتی رو بر سر میذاره و یه سخنرانی رسمی واسه مجلسای اعیان و مردم عادی مجلس می کنه.
این تنها اتفاق تشریفاتیه که در جریان اون مجلس اعیان، مجلس مردم عادی و ملکه تو یه مکان گرد هم میان.

۲- قانون بخشیدن به قوانین

با اینکه مجلس قدرت قانون گذاری داره اما قبل اینکه قانونی به طور رسمی اجرایی شه ملکه بریتانیا باید لایحه پیشنهادی اونو امضا کنه.
به این مسأله «صحه ملوکانه» می گن، به معنی اینکه ملکه می تونه با لایحه پیشنهادی موافقت یا مخالفت کنه.
با این حال، با احتمال خیلی کم اتفاق میفته که فرمانروای بریتانیا با لایحه ای مخالفت کنه.
در واقع آخرین باری که این اتفاق اتفاق افتاد در سال ۱۷۰۸ بود که ملکه اون با اقدام واسه بازگرداندان شبه نظامیان اسکاتلندی مخالفت کرد.

۳- انتصاب وزرا

بیشتر مقامای دولتی در بریتانیا از راه رأی گیری انتخاب می شن اما ملکه قدرت انتصاب وزرا رو داره که شامل مشاورین و اعضای کابینه دولت می شه.
اون بیشتر از بین اعضای فعلی مجلس فردی رو انتخاب می کنه.
با این حال، این کار مخصوص ملکه نیس ونخست وزیر هم قدرت انتصاب وزرا رو داره.

۴- عفو مجرمان

ملکه بریتانیا اگه صلاح بدونه می تونه هر مجرمی رو مشمول «عفو ملوکانه» کنه.
با این حال، ملکه این روزا استفاده خیلی از این قدرت خود نمی کنه.
هدف اصلی «عفو ملوکانه» بخشش مجرمان از مجازات اعدام بود، اما حالا این قانون مجازات در بریتانیا کهنه و بی اعتبار شده.
با اینکه امروزه عفو ملوکانه خیلی اتفاق نمی افته اما ملکه در سال ۲۰۱۳ با به کار گیری همین قدرت خود آلن تورینگ، کد شکن جنگ جهانی دوم رو بعد از مرگش عفو کرد.

علاوه بر این، ملکه میتونه طول مدت حبس رو کم کنه.

این اتفاق در سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد. دو زندانی در زندان ولز جنوبی جون یکی از کارکنان زندان رو در بین حمله یه گراز وحشی نجات دادن. کار قهرمانانه این دو زندانی ملکه رو راضی کرد دوران حبس اونا رو کم کنه.

نوشته دیگر :
با ۱۳ کاربرد غیرخوراکی و جالب پودر قهوه آشنا شوید
۵- ارسال پاسپورت

شهروندان بریتانیایی پاسپورت خود رو مدیون ملکه بریتانیا هستن. البته ملکه خود مستقیما پاسپورتا رو صادر نمی کنه و معمولا وزیران هستن که این کار رو از طرف ملکه انجام میدن.

هم اینکه ملکه میتونه پاسپورتا رو پس بگیره.

۶- فرماندهی نیروهای مسلح

 

 

ملکه ۹۲ ساله بریتانیا فرمانده کل نیروهای نظامی این کشوره. همه سربازان بریتانیایی قبل اینکه به طور رسمی به نیروهای مسلح این کشور ملحق شن در برابر ملکه قسم می خورن. ملکه می تونه این قدرت رو به مقام دولتی دیگری واگذار کنه که این شخص بیشترنخست وزیر یا وزیر دفاع بریتانیا هستش.

 

۷- اعلام جنگ

 

نه فقط ملکه بریتانیا میتونه علیه کشورای دیگه اعلام جنگ کنه بلکه اون در بریتانیا تنها کسیه که این قدرت رو داره.
با این حال، قدرت مطلق این کار در اختیار اون نیس.
این قدرت فقط در مورد «جنگای همگانی» هست و مجلس، نخست وزیر و بقیه دولت باید مجوز اونو صادر کنن. ملکه الیزابت دوم در طول دوران سلطنتش هیچوقت اعلام جنگ نکرده و آخرین فرمانروایی که این کار رو انجام داد شاه جورج ششم، پدر الیزابت بود که در سال ۱۹۳۹ علیه دولت نازی در آلمان اعلام جنگ کرد.

۸- منحل کردن مجلس

ملکه بریتانیا اگه تصمیم به این کار بگیره می تونه هر کدوم از اعضای مجلس مردم عادی رو عزل کنه و انتخابات جدیدی با اعضایی به طور کامل جدید برگزار کنه.
البته ملکه الیزابت دوم هیچوقت از این قدرت خود استفاده نکرده اما حتی اگه این کار رو بکنه، اون یکم که تصور می کنین در کارای دولت تداخل ایجاد نمی شه.
در واقع این مسأله تأثیری بر فعالیتای بخش اصلی دولت یعنینخست وزیر و کابینه اون نداره. آخرین باری که یکی از فرمانروایان بریتانیا مجلس رو منحل کرد در سال ۱۸۳۰ بود. امروزه اینجور تصمیمی شاید با مخالفت شهروندان بریتانیایی رو به رو می شه.

۹- دادن عناوین افتخاری به شهروندان

 

 

ملکه بریتانیا میتونه به شهروندان نمونه این کشور عناوین افتخاری بده. هر کاری، از فعالیتای خیرخواهانه گرفته تا امور هنری یا علمی، می تونه دلیل دریافت این القاب باشه. عناوین جور واجور زیادی هست اما شاید معروف ترین اونا «سِر (نایت)» و «دِیم» باشه که به ستاره هایی مثل پاتریک استوارت، التون جون و مگی اسمیت اعطا شده.