اردیبهشت 26, 1403

با ۱۳ کاربرد غیرخوراکی و جالب پودر قهوه آشنا شوید

اگه از اون دسته کسایی هستین که نمی تونن روز خود رو بدون نوشیدن قهوه به شب برسانند، حتما از فواید نوشیدنی خوش طعم قهوه باخبر هستین. اما این ماده دوست داشتنی و اعجاب انگیز کاربرده های دیگری هم داره.

۱- رفع بوی نامطبوع یخچال

اگه یخچال تون بوی نامطبوع مواد غذایی رو به خود گرفته، کاسه ای رو از پودر تازه و استفاده نشده قهوه پر کنین و اونو به مدت یک تا دو روز در یخچال بذارین. قهوه بوهای نامطبوع رو به خود جذب می کنه و اینطوری با هر بار باز کردن یخچال از بوی قهوه لذت میبرین.

 

۲- کاهش سلولیت بدن

 

کرمای مخصوص رفع سلولیت هزینه بر هستن و ممکنه نتیجه مطلوب رو نداشته باشن. اما عنصر اصلی این کرما و قهوه یه چیز مشترکه و اون چیزی نیس جز کافئین. کافئین سوخت و ساز چربی بدن رو بهتر کنه و به کاهش این تجمعات چربی در زیر پوست کمک می کنه.
واسه این منظور، مقداری پودر گرم و استفاده شده قهوه رو با روغن نارگیل مخلوط کنین و اونو با حرکات دوار روی پوست خود مالش بدین، بعد پوست خود رو با آب بشورید.

۳- نورانی کردن موها

به کار گیری قهوه روشی طبیعی واسه حفظ درخشندگی موها هستش.
یه قوری قهوه رو دم کنین، اجازه بدین تا خنک شه و بعد اونو به مدت دست کم ۲۰ دقیقه روی موهای خشک و تمیز خود بذارین. در آخر موهاتون رو با آب بشورید. این کار رو هفته ای یه بار انجام بدین تا بدون صرف هزینه های بسیار، موهایی قشنگتر داشته باشین.

۴- لایه برداری پوست

قهوه نه فقط واسه موها خوبه بلکه می تونه به داشتن پوستی قشنگتر کمک کنه.
همون ویژگیایی که به کاهش سلولیت بدن کمک می کنه در لطافت و سفتی پوست هم مؤثره. بافت پودر قهوه به از بین رفتن سلولای مرده پوست کمک می کنه.
یه قاشق غذاخوری پودر قهوه رو با نصف قاشق روغن زیتون ترکیب کنین و یه قطره اسانس گیاهی مورد علاقه تون رو هم به اون اضافه کنین تا بوی خوشی داشته باشه. اسکراب خونگی شما آماده س!

۵- رفع بوی بد دستا

شاید تا حالا تجربه اونو داشتین که بعد از خرد کردن سیر، بارها شستن دستا هم تأثیری در از بین رفتن بوی اون نداره. واسه رفع بوی دستا، مشتی پودر قهوه استفاده شده رو به دستا مالش بدین و بعد اونو با آب گرم بشورید.

۶- ساخت کود

خیلی از باغبانا از پودر قهوه استفاده شده واسه کود گیاهان استفاده می کنن. پودر قهوه شامل مواد مفیدی مثل فسفر، پتاسیم، منیزیم و مسه و بعد از تجزیه شدن در خاک نیتروژن آزاد می کنه.

نوشته دیگر :
گشتی در کاروانسرای تاریخی شیخ علیخان نصف جهان
۷- ساخت رنگ طبیعی

به دلیل وجود رنگدانهای طبیعی در قهوه میشه از اون واسه رنگ کردن پارچه، کاغذ و تخم مرغ استفاده کرد.
فقط کافیه قهوه دم کرده و غلیظ رو با قلم روی سطح مورد نظرتون بکشین یا پارچه رو در مقداری قهوه داغ بخوابونین.

۸- تمیز کردن شومینه

اگه واسه شومینه از چوب طبیعی استفاده می کنین میدونید که تمیز کردن خاکستر اون سختی زیادی داره و خیلی زود طوفانی از گرد و غبار فضا رو میگیره. اما قهوه می تونه به حل این مسأله کمک کنه.
وقتی خاکستر باقیمونده سرد شد، مقداری پودر مرطوب قهوه رو روی خاکسترها بپاشید و قبل از خارج کردن خاکسترها اجازه بدین پودر قهوه ۱۵ دقیقه روی اون بمونه. پودر قهوه به خاکسترها می چسبد و باعث می شه گرد و غبار کمتری به وجود بیاد.

۹- دفع مورچها
بوی قهوه مورچها رو از خونه شما دور می کنه.

فقط کافیه مقداری پودر استفاده شده و خشک قهوه رو در محل رفت و اومد مورچها در خونه بپاشید. اگه با تپه های بزرگ مورچه ای درگیر هستین، یه قوری قهوه دم کرده رو روی تپه بریزین.

۱۰- دور کردن گربه ها از باغچه

اگه می خواین گربه ها رو از گلای باغچه تون دور کنین، با پاشیدن مقداری پودر قهوه روی خاک به گربه ها حالی می کنین که به اونجا تعلق ندارن.

۱۱- کمک به رشد گیاهان

قهوه واسه گیاهانی که عاشق اسیدها هستن مخصوصا گیاه آزالیا و گل صد تومانی خوبه و اگه پودر قهوه استفاده شده رو در دور و بر ریشه های اونا بریزین رشد بیشتری دارن. علاوه بر این، می تونین باقیمونده قهوه رو رقیق کنین و اونو مستقیما در گلدان گیاه تون بریزین.

۱۲- دور کردن ککا

واسه دور کردن ککای روی بدن حیوانات خونگی کافیه بعد از حموم کردن حیوان خونگی تون، مقداری پودر قهوه استفاده شده و مرطوب رو روی موهای حیوان مالش بدین و بدون به کار گیری مواد شیمیایی گرون ککا رو دفع کنین.

۱۳- پوش,ندن خراشای وسایل چوبی

واسه پوش,ندن خراشای ناخوشایند روی وسایل چوبی کافیه مقداری قهوه فوری رو با آب داغ مرطوب و تبدیل به خمیر کنین و اونو روی محل خراشا بکشین.