اردیبهشت 20, 1403

۱۰ عنوان از بهترین سریال های پخش شده در سال ۲۰۱۸ تاکنون [قسمت اول]

بهترین سریالایی سال ۲۰۱۸ تا حالا رو می شناسین؟ اگه می خواین یکی از سریالای جدید خارجی رو واسه دنبال کردن پیدا کنین بهتره با ادامه مطلب همراه باشین. در گذشته ای نه خیلی دور، تلویزیون و سریالای تلویزیونی بهترین سرگرمی واسه دوران استراحت و آرامش بودن. بعد از یه روز سخت و پرتنش کاری به خونه رفته و بعد تلویزیون رو روشن می کردین و به تماشای سریال مورد علاقه تون می نشستید. این روزا دوران بالاترین درجه و به اصطلاح عصر طلایی تلویزیونه و انتظار میره که فقط در سال ۲۰۱۸ بیشتر از ۵۰۰ عنوان سریال تلویزیونی پخش شن. رصد کردن اینجور حجمی از سریالا بسیار خسته کننده و البته شدنی نیس.

اونقدر سریال تلویزیونی واسه تماشا کردن هست که حتی اگه تموم هفته رو هم برنامه ریزی کنین نمی تونین از عهده تماشای همه اونا برآیید. با این وجود هنوزم تو یه عصر طلایی هستیم که سریالای ساختارشکنی مانند «سوپرانوها» (The Sopranos)، «شنود» (The Wire)، «گمشدگان» (Lost)، «بریکینگ بد» (Breaking Bad) و «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) رو واسه ما به ارمغان آورد.  سال ۲۰۱۸ هم سال تقریباً خوبی واسه تلویزیون بود. امسال هم چندین سریال خوب قدیمی برگشته و بعضی از سریالای جدید اما پرسروصدا با استقبال چندانی روبرو نشدن و از سریال پرطرفداری مانند «بازی تاج و تخت» هم خبری نبود.

با این وجود در ماه های آینده باید منتظر سریالای پرطرفداری مانند «بهتره با سال تماس بگیری» (Better Call Saul) و «مردگان متحرک» (The Walking Dead) باشیم. با این وجود می خوایم شما رو با ۱۰ عنوان از بهترین سریالای تلویزیونی سال ۲۰۱۸ آشنا کنیم که مطمئنا از وقت گذاشتن واسه تماشای اونا پشیمون نمی شین.

۱۰- داستان ندیمه

اولین فصل از سریال پادآرمانشهری «داستان ندیمه» (The Handmaid’s Tale) از شبکه Hulu موفقیت بزرگی واسه این شبکه بود و علاوه بر استقبال تماشاگران، مورد تعریف منتقدان هم قرار گرفته و جوایز تلویزیونی زیادی رو بدست آورد. در حالی که فصل دوم این سریال، داستان رو به بالاتر از اون چیزی که مارگارت اتوود در کتاب خود رسم کرده بود می بره بازم یکی از بهترین سریالای تلویزیونی چند سال گذشته تلویزیون هستش.
هر چند فصل دوم این سریال کمی ضعیف تر از فصل اول برنده جوایز زیاد امیه، اما بر خلاف تلخیایی که گاه تماشای ادامه داستان رو سخت می کنه، بازم از جذابیت کافی واسه مجبور کردن تماشاگران به تعقیب ماجرای ندیمه برخورداره.

از بعضی جهات هم فصل دوم این سریال عالی ظاهر شده.

مثلا نمی تونین در دنیای تلویزیون بازی بهتر و تاثیرگذارتری از نقش آفرینی الیزابت ماس در نقش جون پیدا کنین که حتی بدون باز کردن دهنش هم حرف زده و چیزای زیادی واسه گفتن داره.
ایشون لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر با یوون استراهوفسکی هماهنگ می شه طوری که بر خلاف انجام کارای وحشتناکی از طرف شخصیت سرنا جوی، تماشاگران بازم با اون همزادپنداری کرده و اونو دوست دارن.

در این فصل میدون دید دوربین وسیع تر شده و بیشتر از قبل اثرات زندگی تو یه جامعه توتالیتر و تاثیر اون در تغییر شخصیت و رفتارای آدم به تصویر کشیده می شه.
داستان فیلم هم بسیار موثر، بیشتر ترسناک و البته ناراحت کننده س طوری که حتی اگه نخواهید درگیر داستان سریال شید هم در ماجراهای اون غرق میشین. همه می دونن که سریال «داستان ندیمه» یکی از بهترین سریالای چند سال گذشته تلویزیون بوده اما فصل دوم اونم مطمئنا در میان بهترین سریالای سال ۲۰۱۸ قرار میگیره.

۹- قتل جیانی ورساچه

قدرت «مردم بر علیه اون جی سیمپسون» (The People v O.J. Simpson) همراه با بازیگران و کارگردانی فوق العاده اون باعث شد که داستان دادگاه اون جی سیمپسون به زیبایی به تصویر کشیده شده و هر هفته ماجرا و قطعه ای جدید از داستان اضافه شه تا در آخر تموم ماجرا رو شد.

داستان «قتل جیانی ورساچه» (The Assassination of Gianni Versace) هم می تونست با دنبال کردن این مدل که موفقیت و مقبولیت خود در میان طرفداران «داستان جنایی آمریکایی» (American Crime Story) نشون داده بود به موفقیتی قابل انتظار برسه اما این بخش از سریال دقیقاً عکس این روش موفق رو انجام داده و همون اول کار رو با اصل ماجرا شروع کرد و بعد در زمان به عقب می رفت تا چگونگی تشکیل این قتل و ماجراهای مربوط به شخصیتای موثر رو به تصویر بکشه.

این فیلم نه در مورد یه قتل بلکه در مورد چگونگی ساختن یه قاتله و سریال رایان مورفی به زیبایی موضوعات اجتماعی و فرهنگی رو برجسته می کنه که در آخر باعث شد اندرو کونانان (با بازی لایق جایزه امی دارن کریس) در طغیان آدمکشی دیوونه وار خود جیانی ورساچه و تعدادی دیگه رو به قتل برسونه. این بخش اپیزودیک از سریال سفری هیجان انگیز به درون شخصیت کونانان رو روایت می کنه و کریس هم بازی عجیب ای از خود ارائه داده که هم طبیعی و هم به شکل انسانی تراژیکه و به زیبایی عقاید همجسنبازهراسی و دیدگاه تند نسبت به افراد همجنس باز در طول دهه ۹۰ رو به تصویر میکشه.

سریال «قتل جیانی ورساچه» سریالی منحصر به فرد، جذاب و با بازیا و کارگردانی بی نقصه که بسیار با «مردم بر علیه اون جی سیمپسون» بوده و هر چند جذابیتی متفاوت از این سریال داره اما به همون اندازه لیاقت وقت اختصاص داشتن رو دارا بوده و یکی از بهترین سریالای سال ۲۰۱۸ه.

نوشته دیگر :
از دانشگاه های ایران چه خبر ؟

۸- کیمی اشمیت شکست ناپذیر

تا حالا تنها نصف فصل پایانی سریال «کیمی اشمیت شکست ناپذیر» (Unbreakable Kimmy Schmidt) در اختیار طرفداران قرار گرفته و بخش دوم و پایانی هم در ژانویه ۲۰۱۹ منتشر می شه.
با این وجود ۶ اپیزودی که در سال الان تماشاگر بودیم به اندازه فصول قبلی دیدنی و هیجان انگیز بودن. کمدی تینا فی و رابرت کارلاک یکی از جذاب ترین و کمیک ترین سریالای تلویزیونی  در سالای گذشته بوده و در فصل چهارم هم تماشاگر ادامه رگبار جوکای بامزه بودیم که ما رو به یاد سریال «۳۰ راک» (۳۰ Rock) میندازه و درک اونا فقط با یه بار تماشا غیرممکن میشه.

جدای از قهقهای تضمین شده، این سریال سورپرایزهای تازه زیادی هم در خود داره هر چند در سال چهارم خود،  «کیمی اشمیت شکست ناپذیر» با مفاهیم عجیبی همراه شده.
مثلا یکی از اپیزودهای این فصل یه فرمت مستند مربوط به قتلی واقعی رو ارائه میده و در اپیزودی دیگه تماشاگر حضور یهویی جون هام هستیم و همزمان عاملایی موزیکال و عادی از ژانر کمدی در اون دیده می شه.

الی کمپر اونقدر نقش آفرینی دیدنی و مسحور کننده ای از خود ارائه داده که بعید به نظر می رسه کسی رو عاشق شخصیت کیمی نکرده باشه. در حالی که تایتوس بورخس در نقش مکمل هم جذابیت سریال رو تضمین می کنه و در شرایطی که داستان سریال در زمانایی مناسب و با هوشمندی به موضوعاتی بسیار جدی و حیاتی می پردازه، احساسات و آموزنده بودن در این سریال به بالاترین درجه خود رسیده.

۷- بروکلین ناین ناین

هر چند خیلی از سریالا پس از فصل پنجم خود نشونه هایی از کهنه و خسته کننده شدن رو از خود نشون میدن اما سریال «بروکلین ناین ناین» (Brooklyn Nine-Nine) در فصل پنجم خود بسیار بهتر از هر فصل دیگری بود. هر چند این سریال حتی قبل از اتمام فصل اول خود هم برنده یه جایزه گلدن گلوب شد اما کم کم کمتر روش زوم شده و تعداد بینندگان اون کم شد تا این که شبکه فاکس تصمیم به کنسل کردن بامزه ترین و خوشحال کننده و باحال ترین سریال تلویزیونی خود گرفت. فصل پنجم اما یکی از بهترین داستانای کل سریال رو در خود داشت و هر کدوم از اپیزودها داستان جذابی رو در خود گذاشته بود که مطمئنا نمیشه از اون گذشت.

۹۹ درصد از زیبایی این سریال مربوط به شخصیتا و بازیگران اون هستش که نه از مهارتای کمیک اونا بلکه از تعهدی که به سریال نشون دادن ناشی می شه که باعث می شه همه اونا رو عضو یه خونواده واقعی ببینیم. البته فصل ششم این سریال هم در شبکه ان بی سی دستور ساخت گرفته و سال آینده منتشر می شه.
اینجوری فصل پنجم خوشحال کننده و باحال سریال «بروکلین ناین ناین» باعث شد که این سریال یکی از بهترین سریالای سال ۲۰۱۸ لقب بگیره که نباید از اون خیلی راحت گذشت.

۶- بَری

استعدادهای کمیک بیل هادر مدت زیادیه که خود رو نشون دادن اما با احتمال خیلی کم ایشون تونسته این مهارت ها رادر کنار قابلیتای داستانی خود به صورت ترکیبی به نمایش بزاره. سریال «بری» (Barry) بهترین محمل واسه نشون دادن تواناییای بیل هادر در نقش مردی بالاتر از یه شخصیت جذاب و دوست داشتنی بوده.
در این سریال که به وسیله هادر و الک برگ، نویسنده سریالای «سیلیکون ولی» (Silicon Valley) و «ساینفلد» (Seinfeld) ساخته شده، هادر نقش یه آدمکش رو بازی می کنه که واسه انجام یکی از ماموریت هاش ناچار به سفر به لس آنجلس شده  اما خیلی زود عاشق یه گروه تئاتر محلی می شه.

این سریال با در نظر گرفتن تلاقی دو جنبه محتلف زندگی شخصیت بری یه کمدی تاریک حساب می شه.
به تصویر کشیدن هر دو طرف این شخصیت بسیار دیدنی و با بن مایه های کمیک انجام شده و بازیگران مکملی مانند هنری وینکلر و سارا گلدبرگ هم بر زیبایی کمیک سریال اضافه کردن. اما جایی که سریال واقعا می درخشه، وقتیه که به بخش تراژیک کار بری یا تلاش هاش واسه تبدیل شدن به یه بازیگر پرداخته می شه که هادر در اونا با مهارت و زیبایی تموم تونسته تلخی دردناک پشت تصمیمای زندگی اش رو به تصویر بکشه.

قسمت دوم این مطلب رو می تونین در این لینک بخونین.

برایان کرانستون و آرون پاول رو دوباره در نقش‌های سریال «بریکینگ بد» می بینیم؟

سریال وسترن جدید «یلو استون» با بازی «کوین کاستنر» که این روزا خبرساز شده

سریالایی که ادامه پخش اونا در سال ۲۰۱۸ کنسل شده

گرون ترین سریالای تلویزیونی سرویس استریمینگ نتفلیکس رو بشناسین