اردیبهشت 26, 1403

گزارش جالب روزیاتو از اسطوره عضله سازی جهان در تهران؛ «رونی کلمن»

سرویس چهره ها ما در طول چند ماه گذشته، به زندگی بعضی از چهره های جنجالی ورزش جهان از جمله پله، محمد علی کلی ، لیلا علی و دیه گو مارادونا پرداخته و تلاش کرده تا از زوایای جور واجور، سبک زندگی خصوصی این قهرمانان اسطوره ای رو مورد بررسی بذاره.

در گزارش امروز، یکی دیگه از چهره های مطرح ورزش جهان رو که شاید واسه بعضی از ورزشکاران، نام شناخته شده ای نباشه اما افتخارات بسیاری در کارنامه داره رو معرفی می کنیم.
فردی که سفرش به تهران در سال ۹۴ جنجالای بسیاری به پا کرد و در واقع اولین ورزشکار معروف جهان  بود که پس از اسطوره بوکس جهان (محمد علی کلی فقید) به ایران اومد.

در  گزارش امروز ما همراه باشین با گشتی در زندگی خصوصی رونی کلمن، اسطوره بدنسازی و عضله سازی جهان

 

داستان رونی

 

در نیم قرن گذشته، اسطوره های ورزش و سیاست زیادی به ایران سفر کردن که شاید سفر رهبر فقید کوبا (فیدل کاسترو)، رهبر فقید ضد نژاد پرستی آفریقای جنوبی (نلسون ماندلا) از مهم ترین اونا باشه. اما یکی از خاطره انگیز ترین قهرمانان قرن بیستم که به ایران سفر کردن، سفر خاطره انگیز محمد علی کلی، اسطوره سنگین وزن مسلمون بوکس جهان باشه.

مخصوصا وقتی که تو تهران، جلوی کاظمی، بوکس نمایشی رو برگزار کرد.
اگه تا کنون خبری از حضور اسطوره بوکس جهان در ایران نداشتید، شما رو دعوت می کنیم گوشه هایی از این بازی دیدنی نوستالژیک رو تماشا کنین.

صحبت محمد علی کردیم. بد نیس لحظه مسلمون شدن پر سر و صدای این اسطوره ورزش قرن بیستم رو در زیر تماشا کنین.

یکی دیگه از قهرمانان ورزشی معروف که به ایران سفر کرد و سفر چند روزه اش بسیار جنجالی شد، رونی کلمن، قهرمون پرورش اندامه.

در دنیای بدنسازی، خیلیا وقتی صحبت از این رشته در میدون جهانی می شه، به یاد اسمای نوستالژی دهه هشتاد و نود میلادی مثل آرنولد شوارتزنگر و راکی می افتن. شخصیتایی که حتی در مراسم اسکار هم با اسطوره بوکس جهان شوخی کردن.

آرنولد و راکی که بعدا از میدون بدنسازی به سینما و سیاست هم پا گذاشتن و افتخارات بسیاری رو در کارنامه خود ثبت کردن. از اواسط دهه نود میلادی به این سو، شخصیتی در دنیای بدنسازی و پروش اندام جهان اعلام وجود کرد که از ایشون به عنوان نخبه ای در این میدون یاد می کنن.

رونی کلمن (Ronnie Coleman) متولد ۱۹۶۴ میلادی در شهر لوینزیانا در آمریکا س که فعالیت بدنسازی رو از دهه هشتاد میلادی در دستور کار قرار داد و از اولین روزای آخرین دهه قرن بیستم، روند افتخار آفرینیای خود رو در رشته پرورش اندام و بادی سنتی شروع کرد.

بخشی از تمرینات رونی کلمن در سال ۲۰۱۶ میلادی رو در ویدیو زیر تماشا کنین که خالی از لطف نیس.

ایشون، مثل مایکل فلپس، شناگر اسطوره ای آمریکایی در رشته شنا که ۲۴ نشون المپیک رو در کارنامه داره، یکی از ورزشکاران پر افتخار این کشور هستش.

رونی کلمن تا کنون تونسته ۸ نشون مستر المپیا رو در تاریخ رقابتای بین المللی مستر المپیا از اون خود کنه که تا کنون به جز لی هنی، کسی رو توان رسیدن به این رکورد اسطوره ای نبوده.

بیست و شش بار قهرمانی در مسابقات فدراسیون جهانی بدنسازی و تناسب اندام دلیل شده تا رونی کلمن، یکی از اسمای بسیار مطرح واسه میلیونا بدنساز در سراسر جهان شه.
قبل از رونی، وینس تیلور صاحب رکوردهای قهرمانی در رقابتای بدنسازی بود که از نوامبر ۲۰۰۴ میلادی، این عنوان به وسیله رونی تصرف شد و تا کنون هم ادامه داشته.

بعضی از رسانه ها، از این اسطوره عضله سازی جهان، به واسطه فعالیتای تجاری در میدون خرید و فروش مکملای بدنسازی، به عنوان تاجر و دلال مشکی مکمل یاد می کنن. بحث ای که خیلی دور از انتظار نیس و در اینستاگرام رسمی رونی که با ۱.۵ میلیون دنبال کننده همراه شده هم، اینجور تبلیغاتی دیده می شه.

ایشون در دانشگاه کرملینگ استیت در شهر تگزاس آمریکا مشغول به تحصیل شد و در رشته حسابداری علم آموخته شد.
ایشون بعد از تموم شدن دوره تحصیلات در مقطع کارشناسی، به عنوان افسر پلیس در شهر آرلینگتون تگزاش مشغول به کار شد.

یکی از همکارانش به نام گوستاو آرلوتو از ایشون درخواست کرد تا در باشگاه متر فلکس برایان در تگزاس، مشغول به تمرینات بدنسازی شه.
ایشون از اواسط دهه هشتاد میلادی، به طور حرفه ای وارد این میدون شد و تونست اولین عنوان قهرمانی خود رو در رقابتای آماتوری مستر تگزاس در سال ۱۹۹۰ میلادی از اون خود کنه.

ایشون با قهرمانی در رده آماتوری بدنسازی جهان در سال ۱۹۹۱ میلادی، تونست کارت حرفه ای گری و ورود رسمی به رقابتای حرفه ای بدنسازی و بادی سنتی رو بدست آورد که روند موفقیتا و نتیجه های ورزشی بعدی رو براش به ارمغان آورد.

ایشون به واسطه تمرینات سخت ورزشی و تمرین با وزنه های بسیار سنگین، تا کنون چند بار مورد عمل جراحی ستون فقرات و مهرهای گردن قرار گرفت.

 رونی و مستر المپیا

رقابتای مستر المپیا یکی از معروف ترین رقابتای فعالان رشته بدنسازی هستش که واسه عاشقان پرورش اندام، حضور در اون، مثل حضور در جام جهانی واسه فوتبالیستا، یه رویا هستش.
این رقابتا، هر ساله به وسیله فدراسیون جهانی پرورش اندام برگزار می شه.
اولین دوره مستر المپیا در سال ۱۹۵۶ میلادی در آکادمی موسیقی بروکلین برگزار شد که لاری اسکات، اولین شکارچی اون بود.

لاری اسکات به واسطه ایجاد حرکت اسکات در بدنسازی، یکی از شناخته شده ترین ورزشکاران تاریخ معاصر بدنسازی هستش.
واسه راهیابی به این مسابقات، ورزشکاران باید در مسابقات زیادی که در طول سال به صورت منطقه ای و بین المللی برگزاری می شه شرکت کنن تا بتونن جواز حضور در این رقابتا رو بدست بیارن.

البته ۱۰ نفر برتر هر دوره می تونن مستقیما در مسابقات سال بعد شرکت کنن که این موضوع بارها واسه رونی کلمن اتفاق افتاد.

اولین ایرونی که تونست در رقابتای مستری المپیا شرکت کنه، مرحوم بیت الله عباسپور بود که در سال ۲۰۱۲ میلادی به این رقابتا راه یافت و مقام هفدهمی رو از اون خود کرد.
اما عجل مهلتش نداد و به واسطه مریضی طولانی درگذشت.

رونی کلمن از سال ۱۹۹۸ میلادی تا سال ۲۰۰۵، ۸ عنوان قهرمانی مستر المپیا رو از اون خود کرد و خاطرات دوران یتس بریتانیایی و لی هنی آمریکایی که رکورد دار مستر المپیا بودن رو زنده کرد.

برنده این رقابتا در ۱۰ سال گذشته، بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار آمریکا جایزه دریافت می کنه.
به خاطر همین، رقابت بین فعالان بدنسازی جهان واسه حضور موفق در این رقابت بسیار فشرده و دیدنیه.

کلمن که سالها زندگی مجردی رو سپری کرده بود، در آوریل ۲۰۱۶ میلادی با مربی شخصی اش خانوم سوسان ویلیامسون ازدواج کرد.

 رونی تو تهران

رونی کلمن، این قهرمون اسطوره ای بدنسازی جهان و مستر المپیا، سفرهای زیادی به کشورای جور واجور جهان به خاطر شرکت در سمینارها و دوره های اموزش بدنسازی کرده که تهران، یکی از این مقصدای آسیایی هستش.
ایشون در دوم اردیبهشت سال ۹۴ واسه حضور تو یه جلسه آموزشی، رسما به تهران دعوت شد و روادید سفر به کشورمون رو گرفت.

ایشون در سفر چند روزه به تهران قرار بود واسه تعدادی از مربیان بدنسازی مردان و زنان ایران، کلاسایی رو به صورت فشرده برگزار کنه و نزدیک به ۱۷ هزار دلار هم دستمزد بگیره.
اما سفر پر حاشیه این قهرمون اسطوره ای پرورش اندام جهان، در آخر پس از ۳ روز بی برنامگی و لغو کلیه برنامه ها، بدون نتیجه تموم شد.

فدراسیون بدنسازی کشورمون در اسفند ۹۳ اعلام کرد که بزودی رونی کلمن به تهران سفر می کنه.
اعلام این خبر، بازتابای زیادی در داخل و بیرون مرز کشور به خصوص در محافل ورزشی و رسانه ای پیدا کرد.
در خبر فدراسیون اومده بود که این جلسه بین المللی، با مشارکت فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام و گروه ورزشی پرشیا برگزار می شه.
ثبت نام این سیمنار ار روز ۲۰ اسفند شروع و تا ۲۷ فروردین ۹۴ ادامه داره.

در مدت چند روز اقامت کلمن در ایران، ایشون به شبکه خبر ایران رفت و در مدت نیم ساعت مصاحبه با داوود عابدی، درباره زندگی شخصی و سفرش به ایران گفت که در زیر مشاهده می کنین.

به دنبال فراخوان حضور کلمن در ایران، شمار خیلی از عاشقان بدنسازی و علاقمندان به سلفی گرفتن با این اسطوره بدنسازی جهان، پکیجای نیم میلیون تومانی تا دو میلیون تومانی معرفی شده فدراسیون رو خریدن.

پکیج VIP این جلسه با مبلغ یه میلیون و ۸۰۰ هزار تومن شامل حضور در صندلی‌های ردیف اول جلسه، عکس یادگاری با کلمن و بیگ رمی، تی شرت با امضای کلمن، اهدای گواهینامه با مهر رییس فدراسیون و کلمن.

بسته B با قیمت ۸۵۰ هزار تومن شامل حضور در صندلی‌های ردیف‌های ابتدایی، عکس یادگاری با رونی کلمن، تی شرت با امضای کلمن، اهدای گواهینامه با مهر رئیس فدراسیون و کلمن.

مسئول برگزاری این جلسه و دعوت کننده کلمن به ایران اعلام کرده بود که حضور این ورزشکار سرشناس در کشورمون، واسه ۳ روز، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار آمریکا خرج بر می داره.

اما درست بعد از سفر رونی کلمن مشکلات شروع شد.

لغو کلاسه های بانوان و مردان و در آخر هم سفر بدون نتیجه کار این قهرمون پرورش اندام جهان سوالات زیادی رو مطرح کرد.
اینکه سفر رونی کلمن از چه طریقی و با چه واسطه ای به ایران انجام شده؟ اینکه به چه دلیل فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام از مسئولیتای این سفر شونِه خالی می کنه؟ هزینه هایی که واسه این سفر در نظر گرفته شده با چه معیاری و چه قانون ای تعیین شده؟

نوشته دیگر :
برنامه مسابقات لیگ ۹۷-۹۸ در تعطیلات نوروز و پایان فصل

رییس فدراسیون بدنسازی گفت که مصلحت، دلیل لغو کلیه برنامه های سفر این ورزشکار به تهرانه. برنامه ریزی دقیقه نودی تغییر یافته در مدیریت ورزش کشور دقیقا یه سال بعد هم همه رو شوکه کرد.
بیانیه کمیته ملی المپیک مبنی بر معذرت خواهی از مردم بخاطر لباسای نا فرم کاروان اعزامی ایران به رقابتای المپیک تابستونی ۲۰۱۶ ریو و اقدام دقیقه نودی واسه تغییر این لباسا، جامعه ورزش و مخاطبانش رو دوباره حیرت زده کرد.

به هر حال، سفر رونی کلمن به ایران، نتیجه کار حرفه ای بدنسازی نداشت و ایشون تنها چند روز به تهرانگردی پرداخت.

ایشون روز ۵ شنبه سوم اردیبهشت ماه ۹۴ به بهشت زهرا تهران رفت و بر مزار شهدای ایران حضور پیدا کرد و ادای احترام کرد.
حضور این قهرمون سرشناس مستر المپیا در بهشت زهرا تهران با اسکورتای خاص و ماشینای ضد گلوله، درخشش زیادی در رسانه های داخلی و جهانی پیدا کرد.

۱۰۴ میلیون تومانی که از شرکت کنندگان در جلسه آموزشی فشرده چند روز کلمن تو تهران دریافت شده بود، قرار شد به حساب پرداخت کنندگان عودت شه.

به هر حال، رونی با دستمزد کم اما با دلخوری تهران رو به مقصد آمریکا ترک کرد و دوباره، نبود برنامه ریزی کامل و منظم در بدنه حرفه ای ورزش کشور رو به ما یادآوری کرد.
حضور جنجالی ایشون تو تهران، با نگاه های متفاوت رسانه های داخلی از جناحای جورواجور هم همراه شد.

برنامه تمرینات رونی کلمن

رونی کلمن که به یوزپلنگ تگزاس هم معروفه، از جمله اسطوره های معاصر پرورش اندامه که سب تغذیه و هم اینکه برنامه تمرینی روزانه و هفتگی ایشون، مورد استقبال میلیونا علاقمند به پرورش اندام در سرار جهان قرار گرفته. در ادامه، مروری داریم به دیدگاه های این قهرمون اسطوره ای بدنسازی در تنظیم برنامه ورزشی.

 

 

جلو پا با ماشین

یکی از تمرینات به نسبت سخت بدنسازی، تمرین جلو پا هستش که قدرت بسیاری نیاز داره.
رونی عقیده داره که این حرکت رو قبل از کلیه حرکتا در بدنسازی انجام میده. یکی اینکه با اون، زانوها و رانهایم رو خوب گرم کنم و دیگه اینکه عضلاتم رو قبل از اجرای حرکات ترکیبی مثل پرس پا یا اسکوات پیش خسته کنم.

این فوت وفن پیشرفته رو بیشتر در زمان نزدیک مسابقات بکار می برم تا جزییات عضلاتم رو اضافه کنم. معمولأ در این حرکت از وزنه خیلی سنگین استفاده نمی کنم، عوضش از وزنه های سبک استفاده می کنم تا بتونم تفکیک عضلانی خوبی به دست بیارم.»

اون میگه که کسایی که جلو پا با ماشین استفاده می زنن، باید مراقب باشن که درجه پدال متناسب با قد ایشون باشه. طوری که تشکای پدال دستگاه درست روی قوزک پاتون قرار بگیرن و به کمر فشار دوبرابر وارد نشه. حتما دستگیرهای کنار صندلی رو بگیرین و به آرومی با منقبض کردن عضلات ران شروع کنین به بالا بردن وزنه. در بخش بالای حرکت یه لحظه توقف کنین بعد به آرومی اجازه بدین وزنه ها به سمت پایین برگرده و دوباره حرکت رو تکرار کنین.

پرس پا با ماشین

پرس پا با ماشین، از دیگر ورزشای پر مخاطب در میان ورزشکان بدنسازیه. این حرکت به سبک رونی، دائم انجام نمی شه.
اون یکی در میان حرکات پرس پا و لانچ رو در جلسات تمرینی تعویض می کنه.
و این حرکات رو به عنوان آخرین حرکات به کار میگیره. اونا اساسأ عضلات چهار سر ران رو تو یه شکل مشابه بکار می گیرن، اما یکی از اونا جهت حجم سازی کاربرد داره و دیگری واسه ایجاد شکل استفاده می شه.»

داخل دستگاه پرس پا قرار بگیرین، طوری که پشت تون کامل به تکیه گاه بچسبد. رونی میگه: «پاهام رو کمی کامل تر از عرض شونِه روی پدال قرار میدم و با این کار واقعأ فشار رو روی بخش بالایی و خارجی رانا احساس می کنم.» وزنه رو تحتِ کنترل بگیرین و ضامن رو آزاد کنین.

جهت حفظ ثبات بدن دستگیرهای بغل دستی رو در دست بگیرین و اصلأ دستا رو روی زانوها قرار ندین تا با کمک اون وزنه رو جابجا کنین. به آرومی وزنه رو پایین ببرین و در عین حال کف پاها رو کامل روی پدال دستگاه نگهدارین. وقتی که زانوهاتون به سینه ها رسیدن، روند اجرا رو برعکس کنین و وزنه رو به سمت جلو پرس کنین و این حرکت رو انفجاری اجرا کنین. در بخش بالای حرکت زانوها رو کامل باز نکنین.

 

اسکات (اسکوات)

 

حرکت اسکات ( اسکوات ) یکی از بهترین ، کار اومد ترین و محبوب ترین حرکات در بدنسازیه که هم بدنسازان و هم ورزشکاران دیگه رشته ها از اهمیت اون آگاه هستن. اما به چه دلیل بعضی از این حرکت ترس دارن و بعضی شکایت از آسیبای اون می کنن ؟ واسه انجام اسکات به طور درست بدن ما چه ویژگیایی باید داشته باشه ؟

اما یکی از چند تا نکته مهم در اجرای اسکات داشتن انعطاف کافیه . بسیاری آدما که به اصطلاح بدنهای خشکی دارن در اجرای این حرکت احساس درد در کمر و پاها می کنن . یکی از مفاصل مهم که باید انعطاف کافی واسه اسکات زدن داشته باشه مفصل مچ پاه . اگه مچ پای منعطفی نداشته باشین هنگام نشستن مجبور به خم کردن بیشتر کمر به سمت جلو میشین که این به معنی فشار بیشتر روی عضلات راست کننده ستون فقراته که احساس درد و گرفتگی بعد از تمرین رو داره.

یکی دیگه از نقاط دردناک هنگام اسکات زدن عضلات بین پاها یا عضلات نزدیک کننده ران هاس . این عضلات موقع نشستن در اسکات کشش زیادی رو تحمل می کنن و به خاطر همین نبود انعطاف پذیری کافی اونا می تونه باعث پارگی و آسیب جدی به این عضلات شه.

رونی میگه: «از اونجایی که من کشش حرکت اسکوات با دستگاه اسمیت رو دوست ندارم و دمبلا هم سبک هستن، حرکت اسکوات با هالتر رو بهتر می دونم. در برنامه تمرینم به عنوان دومین حرکت سراغ اسکوات میرم یعنی بعد از حرکت جلو پا با ماشین. هر چند در اون بخش از تمرین خوب ران ام گرم شدن، اما ۱ه ۲۰ تکراری هم جهت گرم شدن عضلات در حرکت اسکوات انجام میدم تا مطمئن شوم که بدنم آمادگی لازم واسه اجرای حرکت رو داره.

وسط یه پایه اسکوات قرار بگیرین و پاها رو به فاصله ای کمی بازتر از عرض شونه ها بذارین و پشت خود رو صاف نگهدارین. بخش میانی بدن خود رو به صورت ایستا تحت انقباض خود آگاه کوچیکی بذارین و در حالتی که قوس ستون فقرات خود رو حفظ می کنین شونهای خود رو سمت عقب نگهدارین.

هالتر رو روی بخش پشت شونهای خود بذارین و با هر دو دست هالتر رو از دو طرف نگهدارین تا تعادل وزنه حفظ شه.
وزنه رو از پایه جدا کرده و به آرومی با خم کردن زانوها، باسن خود رو پایین ببرین تا جایی که زانوهاتون بالای انگشتان پا قرار بگیرن. حفظ قوس ستون فقرات رو یادتون نره.

هاگ اسکوات

رونی میگه: «این حرکت رو روز دوم تمرینات پا فورأ پس از حرکت اسکوات از جلو به کار می گیرم. چون که این حرکت خیلی زیاد از زانوها کار میکشه، پس اونو پس از حرکت دیگری استفاده می کنم تا از گرم شدن زانوهایم مطمئن شوم.» داخل دستگاه قرار بگیرین طوری که شونِهاتون زیر گیرهای ماشین قرار گرفته و پشت تون کامل به تکیه گاه بچسبد. رونی میگه: «پاهام رو روی پایه دستگاه نسبتأ بالا قرار میدم تا از اعمال فشار به بخش بالایی رانا اطمینان حاصل کنم.» پاهام رو به عرض شونِه از همدیگه فاصله میدم. بعضی از بدنسازان پاها رو نزدیک می ذارن اما در اون مدل بخش خارجی رانا بیشتر تحت فشار قرار می گیرن.

با کنترل کردن وزنه ضامن رو آزاد کنین و به آرومی با خم کردن زانو شروع کنین به سر خوردن به بخش پایین حرکت. در بین پایین رفتن زانوهای خود رو هم جهت با نوک پاها نگهدارین و اجازه ندین به دو طرف منحرف شن. وقتی که رانهایتان به حد موازی با زمین رسیدن یا کمی پایین تر، روند اجرایی حرکت رو برعکس کنین و به سمت موقعیت شروع حرکت برگردین. در بخش بالای حرکت نباید زانوها رو کامل باز کنین.

برنامه بدنسازی واسه عضلات پا

برنامه تقسیم رونی کلمن روز عضله ۱ سینه و پشت بازو و شکم ۲ زیربغل، جلوبازو ۳ سرشانه، کول، شکم ۴ ران، پشت پا ۵ تکرار چرخه برنامه تمرینی رانای رونی کلمن حرکته تکرار جلو پا با دستگاه ۴ ۱۵- ۳۰ اسکوات با هالتر ۴ ۱۰- ۱۵ پرس پا ۳ ۱۰- ۱۵ اسکوات از جلو× ۴ ۱۰- ۱۵ هاگ اسکوات ۳ ۱۰- ۱۵ لانچ (مدل راه رفتن)× ۳ ۱۰- ۱۵

اینستاگردی با رونی کلمن