اردیبهشت 10, 1403

سفر به بوشهر: از دهکده گردشگری دریایی تا گنبد های نمکی [قسمت اول]

بوشهر، سرزمین نفت و گاز و گنبدهای نمکی، یکی از مقصدهای جذاب گردشگری خطه جنوب ایرانه که در بهار، میزبان گردشگران نوروزی و بهار گرده های عاشق دریانوردی می شه.
هفدهمین استان پهناور کشور رو با منطقه پارس جنوبی در عسلویه می شناسیم که یکی از بزرگ ترین میادین گازی جهان هستش و یکی از قطبای اقتصادی و فنی خاورمیانه س.

بوشهر بر خلاف کیش و قشم و چابهار، کمتر از اون چیزی که شایسته اون بوده، با استقبال گردشگران داخلی و بین المللی مواجه شده.
اما ظرفیتای گردشگری طبیعی، دریایی و تاریخی این استان توانا، به اندازه ای زیاده که ارزش سفر در همه ایام سال به خصوص بهار رو داره.

حالا، سوییتای شناور (در فاز اول دهکده گردشگری امید) در کنار بزرگ ترین دهکده گردشگری ایران در عسلویه بوشهر گشایش شده و فرصتای تفریحی و سرگرمی بسیاری  در استان، آماده خدمت رسانی به هموطنان ایرانگرده تا در حاشیه خلیج همیشه فارس، یه تفریح هیجان انگیز رو در کارنامه ایرانگردی خود ثبت کنن.

در بوشهر، می تونین خاطره کوه های مریخی عجیب چابهار رو در گنبدای نمکی باورنکردنی جاشک، زنده کنین؛ در ادامه با ما همراه باشین.

روایت بوشهر و دلیران تنگستان

اگه شمام از اون دسته هموطنانی هستین که فکر می کردین بوشهر، یکی از شهرهای استان هرمزگان یا خوزستانه، باید به اطلاع برسونیم که استان بوشهر، هفدهمین استان پهناور کشور، یکی از قطبای مهم اقتصادی و صنعتی حساب می شه.
هزاران پروژه در میدون نفت و گاز و پتروشیمی در عسلویه استان بوشهر، سرزمین داغ نفتی کشور، ظرف ۳ دهه گذشته انجام شده و تاثیر زیادی در افزایش ثروت ملی ایرانیان داشته.

این استان، به دلیل واقع شدن در ساحل راهبردی خلیج فارس و ظرفیتای خیلی زیاد صیادی و نفت و گاز، اهمیت زیادی در اقتصاد انرژی و کشاورزی ایران داره.
بوشهر رو باید یکی از هدف دار ترین شهرهای خاورمیانه دونست. چون که نیروگاه اتمی بوشهر، افتخار صنعت هسته ای کشور در اونجا قرار داره و تحت پدافند هوایی قرارگاه خاتم الانبیا، ارتش حفاظت می شه.

واسه خیلیا، بوشهر، یادآور دلاورمردیای دلیران تنگستانه. یادآور جنبش جنوبه که واسه مقابله با طاغوت زمان در دوره های جور واجور تا عصر مشروطه، قیام کردن و همیشه یکی از فعال ترین استانای آزادی خواه کشور در برابر ظلم و ستم بودن.

بوشهر تو ذهن مردم ایران، یادآور دلاوریای سید عبدالله بلادی، شیخ محمد جعفر محلاتی، شیخ محمد حسین برازجانی و مبارز و مشروطه خواه معروف قیام مردم جنوب، رییس علی دلواریه که علیه نیروهای بریتانیا در دوره جنگ جهانی اول قیام کرد.
رییس علی، افتخار بوشهر و ایرانه. ایشون با همراهی مشروطه خواهان بوشهری، بوشهر رو از حاکمیت استبداد محمد علی شاه قاجار خارج کرد.

ربرت چیک – ویس کنسول و گرداننده و میدون دار اصلی عمل سیاسی (و در واقع نظامی) دولت بریتانیا در بوشهر ، خود از این شهر ، واسه روسای بالاترش در یکصد سال قبل اینجور نوشته:

پنج شنبه ۵ ژوئن ۱۹۱۵

رییسعلی شخصییت حیرت‌انگیزیه. می‌می گن دشمن قسم خورده ماست. بعضی هم اونو آدم آرومی می‌دانند که کمتر از کوره در می‌رود ولی می‌می گن اگه عصبانی شه قدرت کنترل خود رو نداره.

قبلا سرش به کار خودش بود و کدخدایی می‌کرد و بعضی وقتا تجارت، ولی یه سالیه که روش زندگی‌اش رو تغییر داده و در جستجوی راهی واسه مطرح کردن خوده.

قبلا فکر می‌کردم به دنبال نون و نواییه و واسه خموش ساختن اون در این مورد کارایی کردم و پیغام‌هایی دادم، ولی انگار کارساز نبوده و اون روز به روز بر تندروی خود می‌افزاید. دو سه نفری رو در دور و برش واسه کنترلش کاشته‌ام ولی اون‌ها جربزه زیادی واسه برخورد جدی با اون ندارن.

بوشهر کجاس؟

استان بوشهر، شمال استان خوزستان و کهکیلویه و بویر احمده. دو استان دیدنی با جذابیتای طبیعی و گردشگری فراوون که می تونن مقصد نوروز گردی شما در بهار ۹۶ باشن. در شرق این استان، استان تاریخی فارس قرار داره که خود، مقصد شماره یه گردشگری ایران به خصوص در ایام نوروزه.

جنوب و غرب این استان، همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، به خلیج فارس و استان دیدنی هرمزگان محدوده. استانی که با خلیج فارس، بیشتر از هفتصد کیلومتر مرز دریایی داره و این بدون معناست که یکی از مقصدهای گردشگری دریایی کشور، همین استانه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که استان بوشهر تشکیل شده از دو بخش جلگه‌ای حاشیه ساحلی غربی و کوهستانی نوار شرقی منتهی‌الیه زاگرس جنوبیه. ارتفاعات استان بوشهر که ادامه زاگرس فارسه گچ‌ترش (رشته کوه) اسمشه. در نواحی جنوبی ارتفاعات به دریا نزدیک می‌شن و به ارتفاعات نوکند مشهورند.

اگه علاقمند به کوهنوردی و گردشگری ورزشی هستین، استان بوشهر، ظرفیتای خوبی داره.
البته کوه های مریخی که در دور و بر بندر چابهار هرمزگان تماشاگر هستیم، در این نقطه از کشور دیده نمی شن.

قلل “درانگ – کلات”، “بوریال مند” و “کجور” در رشته کوه کار یا کارتنگ سواحل تنگستان قرار دارن. مهم ترین کوه‌های استان رو میشه موراد زیر دونست:

  • کوه خورموج  که با ارتفاع ۱۸۶۰ مرتفع‌ترین قله استان بوشهر بوده و در شهرستان دشتی واقع شده.
  • کوه‌های گیسکان با ارتفاع ۱۶۰۰متر و بزپر یا پشت پر  با ارتفاع ۱۴۲۰ متر، در شرق برازجان قرار داره.
  • کوه مشکی با ارتفاع ۱۵۰۰ متر، در دشت پلنگ بوشهر جای داره.
  • کوه درنگ با ارتفاع ۱۲۲۳ متر در شهرستان دیر قرار داره.
  • گچور با ارتفاع ۱۶۰۳ متر و بوریال با ارتفاع ۷۳۰ متر در تنگستان و ارتفاعات بوشکان و پازنان قرار داره.

به هر حال اگه عاشق کوهنوردی هستین، مقصدهای کوهنوردی بوشهریا رو در نظر داشته باشین.

خصوصیات بوشهریا

اولین ویژگی روشن بوشهریا، مهمون نوازیه. گر چه مهمون نوازی، معروفیت ایرانیاس و اولین خصیصه عجیبی که گردشگران خارجی در سفر با ایران با اون روبرو می شن، اما، این ظرفیت در خطه گرم جنوب با مردم خونگرمش، مهمه.

در سفر به بوشهر، ظرفیتای گسترده مهمون نوازی بوشهریا رو خوب حس می کنین. ساکنان بوشهر رو ترکیبی از اقوام آرایی، سامی، آفریقایی و بوشهریا تشکیل میدن که در میان اونا، مردم خونگرم بوشهر،  بومیان اصیل منطقه هستن و زبون شیرین پارسی رو با گویش بوشهری صحبت می کنن.

سخت کوشی و توجه به شعائر ملی و مذهبی، از جمله فاکتورهای روشن هموطنان خونگرم بوشهریه.

آب و هوا و مناطق حفاظت شده

در بوشهر، ۴ ناحیه طبیعی این استان دیدنی تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار داره :  منطقه حفاظت‌شده مند، منطقه حفاظت‌شده نای‌بند، منطقه حفاظت‌شده حله و پناهگاه حیات وحش کوه‌ مشکی؛ بازدید از این مناطق نیازمند مجوزهای لازم از سازمان حفاظت از محیط زیسته.

بوشهر، از جمله استانای گرم و خشک کشوره. بالاترین دمای ثبت شده در استان، نزدیک به ۵۳ درجه سانتیگراد بوده و دست کم دمای ثبت شده، منفی ۱ درجه س. دمای متوسط هرساله در استان بوشهر، نزدیک به ۲۶ درجه سانتیگراده. میانگین بارش ۲۲۰ میلیمتری اون دلیل شده تا بوشهر، ۷ ماه سال، هوای گرم، ۲ ماه آب و هوای معتدل تا سرد و ۳ ماه هم آب هوای معتدل گرم رو تجربه کنه.

در بوشهر، ۱۴ نوع باد محلی هم ثبت شده.

استان بوشهر، جنگلای حرا زیادی داره و بخاطر این، در طول سال، میزبان پرندگان آبزی بومی و مهاجره که این منطقه رو به عنوان محل زندگی موقتی خود انتخاب می کنن. در نوار ساحلی خلیج همیشه فارس و در جزایر بزرگ و کوچیک اون، تماشاگر تخم گذاری و پرورش پرندگان دریایی هستیم.
پرندگانی مثل: پرستوی دریایی کاکلی بزرگ، پرستوی دریایی کاکلی کوچیک، و سلیم خرچنگ‌خوار، پرندگانی هستن که در این منطقه فت و فراوون یافت می شن.

اگه به مناطق کوهستانی استان بوشهر برید، پوشش گیاهی خاصی از بنه و بادام کوهی رو تماشاگر هستین که گونه های زیادی دارن و از اون جمله می‌توان به سهره طلایی، سهره صورتی، گنجشک کوهی، سسک‌ها، و طرقه آبی و کوهی اشاره کرد.

بندرگردی در بوشهر

استان بوشهر، پر از بندرهای گوناگونه که هر یک، ظرفیتای گردشگری و اقتصادی و طبیعی خاص خود رو دارن. اگه به بوشهر سفر کردین، بندر گناوه، مقصد خوبی واسه خریدهای ارزون قیمت و جنسای جور واجور از پوشاک تا لوازم خونه س که شاید بتونین با یه سوم قیمت مراکز استانا، در اونجا جفت و جور کنین.

البته این وسط باید خطر نبود اصالت کالا و نبود گارانتی رو هم قبول کنین.

به هر حال، گناوه، یکی از جاهاییه که مسافران به خصوص گردشگران نوروزی، سفر به اونو معمولا در دستور کار قرار میدن.
بنادر دیگری هم در بوشهر هست که واسه گردشگری دریایی و بندر گردی، پیشنهاد می شه.

از اون جمله میشه به بندر دیلم، بندر ریگ، بندر دیر، بندر کنگان، بندر نخل تقی، بندر عسلویه و بندر عامری اشاره کرد.
این بنادر در نیمه اول سال، آب و هوای بسیار گرم و شرجی دارن و البته عسلویه، تقریبا هوای آلوده ای رو هم به واسطه فعالیت گسترده پالایشگاها و پتروشیمیای منطقه، تجربه می کنه.

بندر بوشهر با دارا بودن ۷ پست اسکله به طول بیشتر از ۱۱۷۰ متر، ظرفیت پذیرش کشتی‌های پونزده هزار تنی و تخلیه و بارگیری بیشتر از ۳ میلیون تن کالا در سال رو داره و شما رو با دنیایی از کشتیای باری بزرگ آشنا می کنه.

این بندر دارای فضایی بالغ بر ۳۷ هزار مترمربع انبار سرپوشیده س و در اسکله مسافرتی والفجر، جابه‌جایی بار و مسافر میون این استان و کشورای حاشیه خلیج فارس صورت میگیره. اگه خواستین از بوشهر به صورت دریایی به کشورای حاشیه خلیج فارس مسافرت کنین، دریافت روادید گردشگری از راه کنسول کشورای مربوط تو تهران رو یادتون نره.

کشورای حاشیه خلیج فارس به جز تو تهران، در هیچ نقطه ای از مناطق مرزی و جنوبی کشور، روادید گردشگری حتی واسه ۱ روز هم در اختیار گردشگران قرار نمی دن.

یکی از ظرفیتای گردشگری عالی بوشهریا رو باید، دهکده گردشگری جدید التاسیس پازارگاد دونست. بله! پازارگاد و نه پاسارگاد.

گشتی در دهکده گردشگری دریایی پازارگاد

دهکده گردشگری دریایی پازارگاد که به وسیله شرکتی به همین نام طراحی و ساخته شده، اولین دهکده گردشگری دریایی ایرانه که تلاش می کنه تا فرهنگ گردشگری دریایی رو در صنعت توریسم ایران پیشرفت دهد. دهکده گردشگری دریایی پازارگاد رو باید جلوه خوش فکری ایرانیان دونست که می تونه اینجور تجربه ای رو در بقیه استانای کشور هم گسترش بده.

این دهکده در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار از زمینای ساحلی منطقه شیرینو با عرض ۳۰۰ متر در شهرستان کنگان و عسلویه احداث شده و گردشگران می تونن ۸۰ نوع بازی دریایی رو در اون تجربه کنن.

اسفند ۹۴ بود که دهکده گردشگری دریایی پازارگاد با حضور سلطانی فر (وزیر ورزش و جوانان دولت روحانی)، رییس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و و مدیران ارشد وزارت نفت و شرکتای پتروشیمی گشایش شد.

در این دهکده دیگه خبر از فلرها و فازای جور واجور گازی نبود. بلکه در اونجا کارشناسان و جوانان خوشفکر ایرونی با نگرانی فرهنگی واسه جست و خیز، نشاط و سرحالی کارکنان، خونواده هاشون و مردم بومی منطقه مشغول ساخت مجموعه ای فرهنگی تفریحی شامل ویلا و پلاژ از ضایعات صنعتی بودن.

جوانان و مهندسان خوش ذوق ایرونی با به کار گیری نمادها و المانهای صنعتی این شهر و ایده های ابتکاری باحال با کمترین هزینه، فضایی متفاوت رو واسه تفریح مردم جفت و جور کردن. با این تاسیسات، دیگه عسلویه تنها مکانی واسه کارای سخت و غیر قابل تحمل نیس، بلکه به مکانی فوق العاده واسه تفریح خونواده ها تبدیل شده و به نظر می رسه، میشه قطب گردشگری دریایی هیجانی جنوب کشور باشه.

دوچرخه سواری، یکی از تفریحات ارزون و لذت بخش در سراسر دنیاس. این لذت رو حالا میشه در دهکده دریایی گردشگری پازارگاد، در اختیار داشت. چون که دوچرخه های حرفه ای در اختیار گردشگران قرار میگیره تا با رکاب زدن در داخل محیطی قشنگتر و جذاب در نوار ساحلی و در راه آسفالته مخصوص دوچرخه سواری، گردشگری دریایی خود رو تکمیل کنن.

ویدیو زیر در ۱۲ دقیقه، لذت دوچرخه سواری در اولین دهکده گردشگری دریایی کشور در استان دیدنی بوشهر رو به تصویر میکشه.

نوشته دیگر :
۱۰ مورد از دردناک ترین و بیرحمانه ترین روش های اعدام در طول تاریخ [قسمت دوم]

دهکده گردشگری پازارگاد، امکانات جور واجور و حرفه ای واسه انجام همه نوع ورزشای دریایی داره.
اگه در کیش و قشم، تجربه ورزشای دریایی خاص و هیجان انگیز رو داشتین، حالا در این دهکده جذاب دریایی، این فرصت واسه شما جفت و جور می شه تا لذت جت اسکی سواری، غواصی تفریحی و آموزشی، قایق سواری، تراکتور آبی، شکلای جور واجور شاتل رو در سواحل زیبای خلیج همیشه فارس و داخل این دهکده جذاب، در اختیار داشته باشین.

لذت ورزشای آبی در محیطی دیدنی که پر از نشاط و شادی واسه شما و خونواده و دوستان میشه. ویدیو زیر در ۱ دقیقه، شما رو با گوشه هایی از این ورزشای هیجانی و خوشحال آشنا می کنه.

واسه کودکان، در دهکده گردشگری دریایی پازارگاد، امکانات خاصی در نظر گرفته شده که دلیل می شه تا این قشر سنی، بتونن از ظرفیتای مجموعه استفاده کنن. ویدیو زیر در ۲ دقیقه، شما رو با امکانات خاص مجموعه گردشگری پازارگاد واسه کودکان آشنا می کنه.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر درباره ظرفیتای فرهنگی، هنری، گردشگری و ورزشی مجموعه گردشگری دریایی پازارگاد، پیشنهاد می کنیم به درگاه اون در این نشانی مراجعه کنین. هم اینکه آخرین اطلاعات از برنامه های این مجموعه رو می تونین از راه اینستاگرام اونم بررسی کنین.

در دهکده گردشگری دریایی پازارگاد، بازیایی در دسترس شما قرار داره که شاید اینجور جشنواره ای از بازیا در فضایی دریایی و جذاب رو در جای دیگه نتونین تجربه کنین. بازیای رایانه ای، دوچرخه سواری، بیلیارد، پرش توپ، ایر هاکی، جامپینگ، کشتی صبا، قلعه بادی، چهار چرخه، فوتبال دستی، موتور سواری، تیر و کمون، اهداف پروازی، قطار، تیر اندازی با تفنگ بادی در کنار ورزشای هیجانی آبی، بخشی از دنیای خوشحال و جذاب پازارگاده.

سفر به گنبد نمکی بوشهر

یکی دیگه از مقصدهای گردشگری جذاب استان بوشهر، گنبد نمکی جاشکه که شما رو به سرزمین مرموز و افسانه ای می بره. جایی که مثل کوه های مریخی “چابهار همیشه بهار” و بهشت باستان شناسی “زابل سیستان و بلوچستان” و “ریگ جن سمنانیا“، اقلیمی دیدنی و حیرت انگیزه.

اینجا، تا چشم کار می کنه، نمک می بینیم و زمین لباس سپیدی از کریستالای نمک در زیر قدماتون پهن کرده و به قول حضرت استاد دکتر حسین الهی قمشه ای، کدوم پادشاه س که اینجور ثروتی قشنگتر رو زیر قدوم شما به رایگان بگستراند و طلب نیاز نکنه؟

گنبد نمکی جاشک، در بخش کاکی و بخش بردخون در استان بوشهر قرار داره.
اگه به ۱۴۰ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر سفر کنین، گنبدهای نمکی، چشمون شما رو محسور خود می کنه.

گنبد نمکی جاشک استان بوشهر رو باید یکی از شگفتیای استان بوشهر و از ظرفیتای جذاب طبیعت گردی خطه جنوب به حساب آورد. جایی که با بزرگ ترین گنبد نمکی خاورمیانه روبرو میشیم و در گروه میراث مهم طبیعی کشوره. در این منطقه، تصاویری رو تماشاگر هستین که شاید نمونه اش رو در هیچ جای این سرزمین چهار فصل ده هزار ساله، تماشاگر نباشین.

واسه عزیمت به این جشنواره نمکی عجیب در استان بوشهر، کافیه از جاده دیر به خورموج، به سمت روستای زیبای جاشک حرکت کنین. پدیده کم مثل گنبدای نمکی، در زمینی به مساحت ۳۶۰۰ هکتار واقع شده و از جمله فعال ترین و زیباترین گنبدهای نمکی جهان هستش.

قدمت این منطقه رو بیشتر از ۶۰۰ میلیون سال برآورد کردن و مثل غار چال نخجیر هفتاد میلیون ساله در نراق-دلیجان، در فهرست عجیب ترین مناطق طبیعی حساب می شه.

در بهمن ماه سال ۱۳۸۶، به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی، در فهرست مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت و هشتاد و هشتمین اثر طبیعی ایرانه که در فهرست میراث ملی طبیعی کشور ثبت شده.

گنبد نمکی، از جمله پدیده های زمین شناختیه که در علم زمین شناسی مورد بحث و بررسی قرار میگیره و به هر حال، از جمله جاذبه های گردشگری مهم در سراسر جهان هستش.
یه هسته مرکزی از نمک داشته و از لایه های بزرگ نمک زیر زمینی و به صورت گنبدی شکل می گیرن که مثل قندیلایی که در غارها تماشاگر هستیم، منظره جذابی رو خلق می کنن.

وقتی نمک با لرزشای یهویی، مثل زلزله مواجه می شن، مثل یه ماده ارتجاعی عمل می کنه.
حرکات بالا و پایین لایه های نمک دلیل ایجاد برجستگیایی در زمین شده و گنبد نمکی رو تشکیل میده. البته باید توجه داشت که شکل گنبدهای نمکی عین هم نیس و بسته به سنگای پوششی، فشار داخلی و اندازه اون، متغیر هستن.

به جز بوشهر، گنبدهای نمکی در سطح بزرگی از ارتفاعات رشته کوه زاگرس و ایران مرکزی دیده می شه و بررسیا نشون میده که بیشتر از یکصد گنبد نمکی در نواحی جنوب کشور شناسایی شده که در آینده در گزارشی به بررسی اونا می پردازیم.

یخچالای نمکی هم از جمله جاذبه های طبیعی منطقه هستن. این جاذبه ها که حاصل حرکتای ثقلی در جهت شیب زمینه، در بخش شمال غربی گنبد مشاهده می شن.
شباهت اونا با یخچالای یخی دلیل نامگذاری شون بدین سان شده.
یخچالای نمکی رو نمک چال هم می گن.

البته بر خلاف یخچالا که سرما رو حفظ می کنن، نمک چالا، می تونن گرما رو در خود ذخیره کنن. به هر حال، نمک چالا از جمله دیدنیای منطقه س که مثل چاله های بزرگ و کوچیک دیده می شن.
در اثر تبخیر آب در راه آبای روان و چشمه نمکی، معمولا اشکالی خاص در چاله ها شکل میگیره که درخششی مثل الماس داشته و خیره کننده هستن و بخاطر این، ظرفیت طبیعی جذابی واسه عکسای خاص شمان.

یکی دیگه از جذابیتای طبیعی استان بوشهر در منطقه جاشک رو میشه آبشارهای نمکی دونست. این آبشارها در راه طبیعی جریان آب گنبد قرار داشته و در فصول کم آبی، به دلیل تبخیر کامل آب، بلورهای کلفت و زیبای نمکین در جهت جریان آبها و در راه آبشارها تشکیل می شن تا یکی از دیدنی ترین مناظر هستی رو روبروی دیدگان شما بوجود بیارن.

علاوه بر گنبدهای نمکی در محیط باز جاشک و هم اینکه آبشارهای نمکی، غارهای نمکی هم در این اقلیم، از جمله ظرفیتای گردشگری هیجانی هستن که شکار خوبی واسه عکاسان طبیعت هستن. این غارها، بر اثر انحلال رسوبات نمکی بوجود اومده و در گوشه گوشه گنبد، خودنمایی می کنه.
اگه وارد اونا شید، با جشنواره ای رنگارنگ از استالاگمیت و استالاکتیت (جنسی از سنگ) برخورد می کنین که شما رو به دل تاریخ می برن.

طول غارهای منطقه بین ۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متره. هر کدوم از این غارها، به دلیل شکلای قندیلا، نامی خاص دارن که یکی از اونا، غار انگوری می گن و درون اون، قندیلایی به شکل خوشهای انگور از سقف و دیواره غار آویزون شده و اونو از دیگر موارد مشابه جدا می کنه.

غار “شاخه نبات” و غار “سند نمکی” یا “پنجه عقاب”، از جمله دیگه غارهای معروف منطقه هستن.

نکته باحال درباره غار نوردی در جشنواره گنبدهای نمکی بوشهریا اینه که این غارها، واسه درمان بیماریای تنفسی پیشنهاد می شه.
واسه کسایی که دچار بیماریای تنفسی مثل سینوزیت، آسم و برونشیب هستن، رفتن به درون غارهای نمکی مطلوبه که انگار علم هم این موضوع رو تایید می کنه که هوا داخل غارهای نمکی، باز شدن مجاری تنفسی رو به دنبال داره.

می تونیم بگیم که پوشش نمکی منطقه با اثرات به وجود اومده به وسیله فرسایش آبی و بادی مزین شده و نقش و نگاری خاص رو بوجود آورده. باد و جریان آب خاکای نرم و سست رو فرسوده کرده و پدیده هایی قارچ مانند رو رقم زده ان.

ستونا و قله ها در جای جای منطقه رو به آسمون رفته ان. ستونایی که گاه قسمت بالاییشون از بدنه اونا پهن تره و از ۱۰ سانتی متر تا چند ده متر ارتفاع دارن. شاید بشه تخت دیو یا دودکش جن رو قشنگتر ترین پدیده فرسایشی گنبد جاشک دونست.

این پدیده جذاب و باحال، مثل ستونایی سر به فلک کشیده در میان نمکای گنبد دیده می شه که به واسطه اختلاف در اندازه فرسایش پذیری سنگا، تصاویری عجیب رو خلق می کنه و نام خاص خود رو داره.
جالبه بدونین بعضی فکر می کنن این ستونا مثل نگهبانانی استوار و همیشگی از گنبد مراقبت می کنن.

در سفر به جاشک عجیب بوشهریا، با چشمه نمکی هم آشنا میشین که آب شور رو از اعماق زمین به روی سطح می آورد تا زندگی در منطقه جاری شه.
این چشمه رو میشه درون غارها و در سطح درها تماشاگر بود.

بعضی وقتا چشمه نمک رو به صورت خمیری فشرده و به همراه آب به بیرون پرتاب می کنن تا در سطح گنبد به جریان بیفتن. این نمک فشانا حدود ۳۵۰ برابر بیشتر از آب دریا، نمک دارن و جریان پیدا کردن این خمیر نمکین، گاه موجب تشکیل نمک شارها می شه.
تبخیر زیاد در کنار چشمه نمکی باعث می شه که نمک شارها به اشکال متفاوتی دیده شن.

درباره این منطقه جذاب، افسانه های زیادی هست.
بعضی فکر می کنن که گنبد نمکی، در اثر یه نفرین بزرگ بوجود اومده و به صورت امروزی در اومده. افسانه دیگری هم میگه که در گذشته های دور، بزهایی در منطقه بودن که شیر خوشمزه داشته و زنان رو وسوسه می کردن تا از شیر اونا مصرف کنن. اما هر کسی که شیر بزها رو می دوشید، تبدیل به سنگ نمکی می شد.

این سنگا هم در کنار هم اونقدر زیاد شدن تا گنبد نمکی جاشک شکل گرفت. جاشک رو بعضی از اهالی، نماد نفرین بزرگ می دونن.

خواص دارویی سنگای گنبد نمکی

گنبدهای نمکی منطقه، خواص دارویی فراوون دارن و بخاطر این، این منطقه می تونه برندی واسه پیشرفت گردشگری سلامت بوشهر باشه.

در جای جای این منطقه عجیب طبیعی نادر ایران، منبعی مهم از سنگای دارویی هست.

از بین اونا میشه به دو مورد زیر اشاره کرد:

سیلیکا: سیلیکا دومین عنصر فراوون در طبیعته و از اون واسه درمان خشکی پوست و جلوگیری از سست شدن و افتادن ناخنا استفاده می شه.
جلوگیری از فراموشی هم یکی دیگه از خواص مهم اون حساب می شه.

فلورین: فلورین عنصریه که به رنگای بنفش، بی رنگ، مشکی و صورتی در طبیعت دیده می شه.
این سنگ مهم باعث افزایش قدرت تشخیص مغز و پیشگیری و درمان آرتروز می شه و ارزش درمانی بسیاری داره.

در این منطقه، آب نقش حیاتی داره.

با وجود جشنواره نمک منطقه، تماشاگر پوشش گیاهی باحال در جاشک بوشهر هستیم، گون، گیشدار و قیج، از جمله گونه های گیاهی در اونجا حساب می گردن. درهایی که خالی از نمک هستن هم، از درختچهای کنار، اشک و بادام کوهی میزبانی به عمل میارن.

مشاهده خار شتر، گون، افدرا و گیاهان شور پسند، در این منطقه دیدنیه که هر یک خواص بسیاری واسه معده و روده و کلیه دارن.

پیشنهادایی در سفر به بوشهر

۱- اگه قصد دیدار از این منطقه دیدنی رو دارین، نیمه دوم سال تا اوایل فروردین پیشنهاد می شه و نیمه اول سال، فضایی سوزان، کل منطقه رو در بر میگیره. در سفر به جاشک، اقامت در خونهای محلی یا مهمانسراهای مناطق دور و بر داهات پیشنهاد می شه.

۲-اگه قصد سفر به دیار موسیقی و بندر و آفتاب سوزان دارین، بلیط هواپیما و رزرو محلای اقامتی رو از راه پین تا پین و زورق انجام داده و جدید ترین خبرهای گردشگری ایران رو از درگاه اطلاع رسانی دنیای سفر، پیگیری کنین.

۳-همیشه آرزو سفر، آماده سرویس دهی گردشگری جور واجور به هموطنان ایرانگرده.

آخرین خبرهای از دنیای گردشگری ایران و جهان رو هر روز در سایت دنیای سفر دنبال کنین.