اردیبهشت 20, 1403

با ۱۳ مورد از مرگبارترین جاذبه های گردشگری دنیا آشنا شوید

شاید بعضی از ما ترجیح بدیم تعطیلات خود رو با سفر به مکانی آرامش بخش سپری کنیم.
اما کسایی هم وجود دارن که به دنبال تجربه هیجان و حتی ترس در تعطیلات خود هستن. در سراسر دنیا جاذبه های گردشگری بسیار خطرناکی هست که هر ساله گردشگران زیادی رو به دلیل همین ویژگی و هیجانی که می بخشن به خود جذب می کنن.

در ادامه به ۱۳مورد از خطرناک ترین و مرگبارترین جاذبه های گردشگری سراسر دنیا می پردازیم.

۱- قله هف دام- ایالت کالیفرنیا، پارک ملی یوسمایت

قله ۱۵۲۴ متری «هَف دام» دشوارترین راه پیاده روی رو در دره یوسمایت داره و ۱۲۲ متر انتهایی راه صعود به اون پرخطر ترین بخش اون هستش.
این قله تقریبا شکلی عمودی داره و با اینکه کابلای فلزی نردبون مانندی در اون جا تعبیه شده تا به کوهنوردان کمک کنه بدون لوازم مخصوص صخره نوردی به قله صعود کنن، اما سقوط از اون مرگبار میشه. این قله مرگبار در زمان وقوع رعد و برق مانند یه میله رعد و برق گیر بزرگ عمل می کنه، طوری که در سال ۱۹۸۵، پنج دوست که به این قله رفته بود دچار رعد و برق شدن؛ ۲ نفر از اونا فوت شدن و ۳ نفر دیگه آسیب دیدن.

۲- صخره های موهر- ایرلند

صخره های موهر که چشم اندازی نفس گیر رو به جزایر آرن و خلیج گالوی داره، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایرلنده. با این حال، این صخره ها یکی از خطرناک ترین مناطق گردشگری دنیا هستش و یه قدم اشتباه در لبه این پرتگاه می تونه منتهی به سقوط از ارتفاع ۲۱۳ متری اون به درون اقیانوس اطلس شه.
امن ترین راه واسه تماشای زیباییای این پرتگاه از جاده رسمی یا یکی از سه سکوییه که واسه تماشای گردشگران در نظر گرفته شده.

۳- مسابقه گاو بازی- اسپانیا، پامپلونا

هر ساله هزاران گردشگر به شهر پامپولانا سفر می کنن تا با حضور در نمایش گاو بازی هیجان زیادی رو تجربه کنن. باحال اینکه، از سال ۱۹۲۴ تا حالا تنها ۱۵ نفر در این فستیوال بر اثر حمله گاوها جون خود رو از دست دادن. با اینکه تعداد کسایی که در اثر حمله گاوها یا لگدمال شدن در زیر جمعیت زخمی شدن بیشتره اما حالا خوبیش اینه بازم آمار پایینی داره.
واسه اینکه تصور دقیق تری از این موضوع پیدا کنین، باید بدونین که احتمال اینکه یه فیلمنامه ساخته نشده تبدیل به یه فیلم شه با احتمال جراحت در اثر دویدن با گاوهای این نمایش برابره.

 

۴- قله اورست، نپال

 

بلندترین قله جهان هر ساله نزدیک به ۱۲۰۰ کوهنورد رو به خود جذب می کنه.
با این حال، تنها نزدیک به نصف اونا موفق به فتح این قله می شن و تعداد کمی هم در راه صعود به اون جون خود رو از دست میدن.
در سال ۲۰۱۷، شش نفر در این کوهستان جون خود رو از دست دادن و اینطوری کل آمار رسمی کشته شدگان اورست به حدود ۳۰۰ نفر رسید. سرمای شدید، سقوط از ارتفاع و دیگر مشکلات جسمی، عوامل وقوع مرگ در اورست هستن.

 

۵- استخر شیطان- زامبیا

 

در ماه های خشک تر سال، آب رودخانه زامبزی خیلی کم میشه و عمق بسیار زیاد استخر شیطان رو از لبه آبشار ویکتوریا (بلندترین آبشار دنیا) نشون میده. با این حال، فقط در ماه های گرم سال میشه وارد آبای اون استخر شیطان شد و خارج از این ماه ها، ورود به آب منتهی به مرگ می شه.

۶- پل تریفت- سوییس

پل تریفت سوییس امن تر از اون چیزیه که به نظر می رسه. این پل مدرن، به تقلید از پلای ریسمانی نپال، در سال ۲۰۰۹ با به کار گیری فولاد و چوب مقاوم ساخته شد.
این پل که در ارتفاع ۹۱ متری واقع شده و بیشتر از ۱۷۰ متر طول داره، یکی از بلندترین و مرتفع ترین پلای آویزون پیاده روی در کوهستانه و بعد از گذروندن راهی طولانی از راه سه تله کابین میشه به محل این پل رسید.

۷- ساحل نیو اسمیرنا- ایالت فلوریدا

ساحل نیو اسمیرنا در ناحیه ولوشا، روزانه صدها نفر رو به خود جذب می کنه و هر چی تعداد کسایی که به داخل آب می رن بیشتر باشه، احتمال حمله کوسها بیشتر می شه.
واسه همینه که ناحیه ولوشا رو پایتخت حملات کوسها در دنیا می دونن، طوری که در سال ۲۰۱۷، نه مورد حمله کوسه در آبای این منطقه گزارش شد.
با اینحال، بد نیس بدونین که احتمال مرگ در اثر برخورد رعد و برق ۳۰ برابر بیشتر از احتمال مرگ بر اثر حمله کوسها هستش.

نوشته دیگر :
۱۶ استفاده جالب و باورنکردنی از ورق آلومینیومی که شما را شگفت زده خواهند کرد

۸- آتشفشون ویلاریکا- شیلی

سفر به یه آتشفشون فعال همیشه با کمی خطر همراه س. در سال ۲۰۱۷، وقتی که گردشگران تازه به قله ویلاریکا رسیده بودن، آتشفشون شروع به فوران کرد.
حالا خوبیش اینه فوران آتشفشون کوتاه بود و کسی آسیب ندید. با این حال، یه شرکت توریستی واسه کسایی که دوست دارن این آتشفشون رو از نزدیک ببینه، امکان تجربه بانجی جامپینگ از داخل یه هلیکوپتر به درون دهانه آتشفشون رو جفت و جور کرده.

۹- پارک ملی یلوستون- امریکا

مسئولان پارک ملی یلوستون به گردشگران اخطار دادن که در بین پیاده روی، اردو زدن یا گردش در نقاط دیگه پارک، آمادگی روبرو شدن با خرسا رو داشته باشن (در هر صورت این گردشگران هستن که وارد محل زندگی اونا شدن!). با این حال، احتمال اینکه روبرو شدن با خرسای گریزلی منتهی به درگیری با این حیوانات شه بسیار کمه. با در نظر گرفتن اینکه از سال ۱۹۸۰ تا حالا بیشتر از ۱۰۰ میلیون نفر از پارک یلوستون دیدن کردن، احتمال آسیب دیدن به وسیله یه خرس در این پارک، ۱ در ۲/۷ میلیارده.

 

۱۰- دره مرگ- ایالت کالیفرنیا

 

از دست رفتن آب بدن خطری همیشگی واسه گردشگران دره مرگه. این دره گرم ترین، خشک ترین و کم ارتفاع ترین پارک ملی دنیا هستش.
انجام اقدامات پیشگیرانه مثل نوشیدن روزانه یه گالون آب، دوری از پیاده روی در گرما و دور نشدن از جاده های ساخته شده، در همه مواقع سال پیشنهاد می شه و محتص به روزای تابستون که دمای هوا به بیشتر از ۴۹ درجه سانتیگراد می رسه نیس.
بر خلاف بالا بودن دمای هوا در این منطقه، آمار مرگ و میر بر اثر تصادف خودروها بیشتر از مرگ و میر به وجود اومده به وسیله گرمای هوا هستش.

۱۱- چرنوبیل- روسیه

شاید تصور نمی کنین که محل یه فاجعه هسته ای بتونه جاذبه گردشگری باشه، اما منطقه ممنوعه چرنوبیل همیشه گردشگرانی رو به خود جذب می کنه.
یه اتوبوس گردشگری از شهر کی یف با طی مسافتی ۲ ساعته گردشگران رو به شهر پریپیات میرسونه.
در اونجا می تونین حال و هوای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۶ رو ببینین و البته این تنها کاریه که می تونین در اونجا انجام بدین. به دلیل تشعشعات به وجود اومده به وسیله انفجار هسته ای، به گردشگران اخطار میدن که از لمس وسایل و پوشش گیاهی این منطقه و حتی نشستن روی زمین دوری کنن.

۱۲- ترن هوایی فرمیولا روسا- امارات متحده عربی، ابوظبی

ترن هوایی فرمیولا روسا در ابوظبی با سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنه و سریع ترین ترن هوایی دنیا هستش.
این ترن هوایی که به یه سیستم پرتاب هیدرولیک مجهزه، در ۹۲ ثانیه، ۲ کیلومتر رو طی می کنه و تجربه ای مثل حرکت با یه ماشین فرمول یه رو بوجود میاره. این ترن هوایی بر خلاف سرعت بسیار بالایش خطر زیادی نداره، مگه اینکه مستعد دچار شدن به حالت ماشین زدگی باشین.

۱۳- سد ورزاسکا

 

 

سد ورزاسکا در سوییس، علاوه بر اینکه یکی از بلندترین جایگاه های پرش در دنیا هستش، دلیل دیگری هم واسه می شناسنش چون که کاراکتر سینمایی مشهور جیمز باند در فیلم «چشم طلایی» مربوط به سال ۲۰۰۲، درون این سد شیرجه زد. کسایی که عاشق هیجان هستن می تونن از بالای این سد بانجی جامپینگ رو تجربه کنن یا حتی بعضی پا رو بالاتر می ذارن و پرش از سد رو در شبا تجربه می کنن. با اینکه پرش از ارتفاع ۲۱۹ متری این سد می تونه خطرناک باشه، اما باید بدونین که احتمال مرگ بر اثر دوچرخه سواری بیشتر از احتمال مرگ بر اثر بانجی جامپینگه.