اردیبهشت 10, 1403

۱۰ ناو هواپیمابر بزرگ و خوفناک دنیا؛ غول هایی که اقیانوس ها را تسخیر کرده اند

صدها سال قبل از اون که هواپیماها ساخته شن، کشتیا بر دریاها حکمرانی می کردن و حتی وقتی که تکنولوژیای جنگی دیگه هنوز شکل نگرفته بودن، نیروی دریایی هر کشوری بزرگ ترین و قوی ترین بخش ارتش اون کشور به حساب می اومد. نیروی دریایی از آبای مجاور کشورها مراقبت کرده و نقش حمایتی از دیگر بخشای ارتش رو رو دوش داشتن. در طول تاریخ همیشه هر چی کشتی بزرگ تر بوده قدرت اونم بیشتر بوده و فرماندهان نظامی اونو به کشتیای کوچکتر ترجیح می دادن.

از این رو وقتی که در حدود ۱۰۰ سال پیش، نیروی دریایی بریتانیا ناو هواپیمابر بزرگ اچ ام اس دردناوت رو ساخت، فرماندهان نظامی سراسر دنیا به فکر ساخت ناو هواپیمابر در همین اندازه افتادن. امروزه دیگه ناوهای  ۱۰۰٫۰۰۰ تنی یه وسیله نظامی معمولی و شناخته شده در نظر گرفته می شن.
در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۰ نمونه از بزرگ ترین، خوفناک ترین و مجهزترین ناوهای هواپیمابر جهان آشنا کنیم.

۱۰- ناو هواپیمابر بازسازی شده کلاس کلمنسیو (برزیل)

این ناو در واقع یه ناو هواپیمابر کلاس کلمنسیو فرانسه س که در سال ۲۰۰۰ به وسیله نیروی دریایی برزیل به قیمت ۱۲ میلیون دلار خریداری شد.
نام این ناو  به سائوپائولو تغییر کرده و بازسازیای زیادی در اون انجام گرفته. این ناو هواپیمابر حالا می تونه ۳۹ هواپیمای جنگی رو داشته باشه.

۹- ناو هواپیمابر بازسازی شده کلاس آدمیرال کوزنتسوف (چین)

چینیا این ناو بزرگ رو از روسیه خریدن و با بازسازیا و تغییراتی که در اون ایجاد کردن اونو لیائونینگ نامیده ان. این ناو اولین ناو نیروی دریایی چین در این کلاسه که توانایی حمل هواپیما داره.
مقامات چین ادعا کرده بودن که این ناو رو واسه استفاده به عنوان کازینو و یه جاذبه گردشگری و تفریحی خریدن اما وقتی در سال ۲۰۱۲ این ناو با تغییرات ایجاد شده و با نام متفاوتی به آب انداخته شد همه متوجه واقعیت ماجرا شدن. این ناو هواپیمابر توانایی حمل نزدیک به ۳۰ جنگنده رو داشته و بیشترً واسه مقاصد آموزشی استفاده میشن.

۸- ناو هواپیمابر کلاس شارل دوگل (فرانسه)

ناو بزرگ شارل دوگل اولین ناو ساخت کشور فرانسه س که از سوخت هسته ای استفاده می کنه و در واقع تنها ناو هواپیمابر هسته ایه که به نیروی دریایی آمریکا تعلق نداره. این ناو با هزینه ۴ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۰۱ به آب انداخته شد.
ناو هواپیمابر شارل دوگل توانایی حمل ۴۰ فروند هواپیمای جنگی رو داشته و بدون سوختگیری دوباره، ۲۰ سال به فعالیت خود ادامه میده. در اول مشکلاتی در مورد طراحی، ساخت و نگهداری از اون وجود داشت اما پس از رفع این مشکلات، ناو شارل دوگل به ماموریتای مختلفی در آبای سراسر جهان فرستاده شده.

۷- ناو هواپیمابر بازسازی شده کلاس کیِف (هند)

ناو هواپیمابر آی ان اس ویکرامادیتا نسخه بازسازی شده ناو کلاس کیف ساخت شوروی قبلی در دهه ۱۹۸۰ بوده و یکی از دو ناو بزرگ نیروی دریایی هند هستش.
این ناو با قیمت ۲٫۳۵ میلیارد دلار از روسیه خریداری شده و قبل از تحویل، بازسازیا و تعمیرات زیادی در اون انجام شد.
در واقع این ناو به یه ناو هواپیمابر کامل تبدیل شده و با توانایی حمل بیشتر از ۳۶ هواپیمای جنگی در سال ۲۰۱۳ به آب انداخته شد.

۶- ناو هواپیمابر کلاس ایزومو (ژاپن)

ناو هواپیمابر کلاس ایزومو ژاپن تنها نمونه ایه که از این کلاس ساخته شده اما ژاپن می خواد یه فروند دیگه هم از اون بسازه. این ناو مخصوص حمل هلی کوپتر طراحی شده و توانایی شکار زیردریاییای دشمن رو داره.
ناو ایزومو گنجایش ۱۴ هلی کوپتر، ۴۰۰ سرباز و لوازم سنگین رو داره.
واسه ساخت این ناو بیشتر از ۱٫۲ میلیارد دلار هزینه شده و به دلیل قانون اساسی ژاپن فقط واسه مقاصد دفاعی استفاده میشن.

نوشته دیگر :
۱۶ استفاده جالب و باورنکردنی از ورق آلومینیومی که شما را شگفت زده خواهند کرد

۵- ناو کلاس کایروف (روسیه)

ناو روسی کلاس کایروف یه ناوشکن با سوخت هسته ایه که واسه عملیات دفاعی طراحی شده.
در دهه ۱۹۸۰ میلادی چهار فروند از این ناوشکنا ساخته شده بود که هر کدوم از اونا بیشتر از ۲ میلیارد دلار قیمت دارن. از این تعداد تنها یه فروند عملیاتیه و سه فروند دیگه هم در حال بازسازی و روزآمدسازی شدن هستن.

۴- ناو هواپیمابر کلاس آدمیرال کوزنتسوف (روسیه)

ناو آدمیرال کوزنتسوف یه ناو هواپیمابر سنگینه که دارای قابلیتای دفاعی و تهاجمی بوده و به موشکای ضد کشتی و ضد زیردریایی مجهز شده.
تنها یه فروند از این ناوها باقی مونده و مابقی به چین فروخته شدن. این ناو که در سال ۱۹۹۰ ساخته شده تنها ناو هواپیمابر بزرگ نیروی دریایی روسیه س که توانایی حمل ۳۰ هواپیما رو داره.

۳- ناو هواپیمابر کلاس یو اس وَسپ (آمریکا)

تا حالا ۸ فروند ناو کلاس وسپ در نیروی دریایی آمریکا ساخته شده که هدف اونا پشتیبانی از نیروهای زمینی در حال جنگ در سراسر دنیاس. هر کدوم از این ناوهای هواپیمابر کوچیک بیشتر از ۷۵۰ میلیون دلار قیمت داره و با ۱٫۰۰۰ خدمه می تونن بیشتر از ۲٫۰۰۰ سرباز نیروی دریایی و تعدادی هواپیما، هلی کوپر و دیگه لوازم نظامی بزرگ رو داشته باشه.

۲- ناو هواپیمابر کلاس یو اس آمریکا (آمریکا)

ناو هواپیمابر کلاس یو اس آمریکا یه ناو بزرگ دو منظوره س که اولین نمونه از اون با هزینه ۳٫۴ میلیارد دلار ساخته شد.
این ناو هواپیمابر از ناوهای کلاس وسپ بزرگتر بوده و توانایی حمل تعداد بیشتری هواپیما و هلی کوپتر با سایزهای بزرگتری رو هم داره.

۱- ناو هواپیمابر کلاس یو اس نیمیتز

ناو کلاس یو اس نیمیتز با طول ۳۰۵ متر بزرگ ترین ناو هواپیمابر جهان شناخته می شه.
این ناو با قیمت ۴٫۵ میلیارد دلار، عنوان گرون ترین ناو هواپیمابر جهان رو هم در اختیار داره.
۱۰ فروند از این ناو هواپیمابر ۱۰۰٫۰۰۰ تنی توانایی حمل ۹۰ هواپیمای جنگی رو داشته و با توپا و موشکای ضد هوایی هم مجهز شدن. انتظار میره که هر کدوم از این ناوها ۵۰ سال خدمت به درد بخور داشته باشن با این وجود نمونه ای بهتر و جدیدتر با نام یو اس اس جرالد فورد در حال ساخته که بسیار بزرگتر بوده و نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار واسه ساخت اون هزینه شده.
تا حالا دو فروند از این ناو  بسیار بزرگ ساخته شده و قراره ۸ فروند دیگه هم ساخته شه.

در صورت علاقه به لوازم نظامی پیشرفته نیروهای دریایی جهان می تونین به لینکای زیر مراجعه کنین.

با جدیدترین ناو هواپیمابر آمریکا با نام «یو اس اس جرالد آر. فورد» آشنا شید [تماشا کنین]

دیدار با غول اقیانوس؛ گشتی در ناو هواپیمابر کوزنتسوف روسیه

با بزرگ ترین و مجهزترین ناو هواپیمابر کشور چین، «لیائونینگ» آشنا شید

۲۹ کشتی و زیردریایی نظامی عجیب و قوی که آینده واسه اونا میشه