اردیبهشت 25, 1403

با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جت های جنگنده تاریخ آشنا شوید [قسمت اول]

سریع ترین جت جنگنده جهان رو می شناسین؟! دنیای هوانوردی از دوران جسارت ستودنی برادران رایت و پس از ساخت اولین پرنده موتوری باثبات در سال ۱۹۰۳ تا حالا راه درازی رو اومده. بیشتر از یه قرن از اون صبح تاریخی و سرنوشت ساز در کیتی هاک نیویورک سیتی گذشته س و از اون زمان تا حالا مهندسان هواپیماهای جدید و پیشرفته ای ساخته ان که می تونن بسیار بیشتر، سریع تر و بالاتر از اون چه ویلبر و اورویل رایت تصور می کنن پرواز کنن.

درزمان چند سال، کشورای دارای تکنولوژیای پیشرفته نظامی، جنگندهای بسیاری تولید کردن که هر بار از نمونه های قبلی قوی تر و سریع تر بودن طوری که امروزه جتای جنگنده زیادی وجود دارن که سرعتشان از سرعت صوت هم بالاتر رفته. این کشورها واسه دزدیدن گوی سبقت از رقیبان خود هر چند وقت یه بار جت جنگنده جدیدی معرفی می کنن. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۲۰ جت جنگنده تاریخ که سریع ترین و چابک ترین لقب گرفتن آشنا کنیم.

۲۰-F-100 Super Sabre

بیشترین حد سرعت:۱٫۳۸۲ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۳٫۵۷۶ کیلومتر با سرعت ۹۷۶ کیلومتر بر ساعت براساس سوخت داخلی

جت جنگنده اف-۱۰۰ سوپر سابر جواب آمریکا به برتری هوایی آینده در اوایل دهه ۱۹۵۰ بود. این جنگنده که به یه موتور توربوجت پرت ویتنی J-57-P-21 مجهز می شد می تونست خیلی راحت از عهده جدیدترین میگای اتحاد جماهیر شوروی بر فراز شبه جزیره کره برآمده و با سرعت سرسام آور خود به عنوان یکی از سریع ترین جتای جنگنده تاریخ شناخته می شه.
این جنگنده از اون دسته جتای آمریکاییه که فقط واسه سرعت و جنگ تن به تن ساخته شده بود.

اف ۱۰۰ از شبه جزیره کره به جنگلای ویتنام رفته و به اولین جنگنده نظامی نیروی هوایی آمریکا تبدیل شد که با جتای دشمن وارد جنگ شد.
این هواپیما وظیفه اسکورت جت جنگنده اف ۱۰۵ رو برعهده داشت که بعدا جانشین اون شد.
این جنگنده بسیار محبوب بوده و به مدت ۲۵ سال در نیروی هوایی آمریکا حضور داشت.

۱۹-F-101 Voodoo

بیشترین حد سرعت:۱٫۸۱۴ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۲٫۴۳۲ کیلومتر براساس سوخت داخلی

واسه پشتیبانی از بمب افکنای هدف دار باید جنگندهایی وجود می داشت که در عمق آسمون دشمن از اونا مراقبت می کرد.
این همون چیزی بود که نیروی هوایی آمریکا و نیروی هوایی سلطنتی کانادا هنگام سفارش ساخت یه جت جنگنده اسکورت بمب افکن با سرعت مافوق صوت و با توان پروازی بسیار بالا به شرکت مک دانل -داگلاس تو سرشون داشتن. و اینجوری بود که اف-۱۰۱ وودو به دنیا اومد. در حالی که در اون دوران جت اف ۱۰۰ مهم ترین جنگنده سوپرسونیک واسه جنگ هوایی بود اما نیروی هوایی آمریکا وقتی قابلیتا و تواناییای اف-۱۰۱ رو دید بارها تغییراتی رو در اون ایجاد کرده و این جت رو از یه جنگنده اسکورت بمب افکنا به یه جنگنده بمب افکن هدف دار تبدیل کرد.

این جت جنگنده در سال ۱۹۵۷ وارد خدمت شده و با سرعت خیره کننده ۱٫۹۳۳ کیلومتر بر ساعت خود خیلی زود رکورد سریع ترین جت جهان رو از اون خود کرد.
این جنگنده در هر گونه عملیاتی از عملیات شناسایی در دوران بحران موشکی کوبا تا جنگ ویتنام فرا خونده شده و ماموریتای خود رو با موفقیت به انجام میرسونه.
از اون جایی که این جنگنده به دو موتور توربوجت پرت ویتنی J57 مجهز بود، خیلی سریع می تونست از سرعت صوت گذشته و اینجوری به هدفی خیلی سخت و دست نیافتنی واسه میگای شوروی در ویتنام شمالی تبدیل شه.

در نبردهای هوایی تنها یه فروند جت جنگنده RF-101C ساقط گردیده و بعدا فانتوم اف-۴ از روی طراحی و ساختار همین جت ساخته شد.
با سرعت حداکثری ۱٫۸۱۴ کیلومتر بر ساعت، جت جنگنده اف-۱۰۰ وودو خیلی زود وارد جنگ ویتنام شد اما بدون باک اضافی خارجی یا سوختگیری دوباره هوایی، باید پس از رسیدن به مقصد بمب هاش رو روی هدف خالی کرده و به خونه باز می گشت.

۱۸-F-35 Lightning II

بیشترین حد سرعت:۱٫۹۲۰ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۲٫۲۱۰ کیلومتر براساس سوخت داخلی

جت جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ ۲ که به عنوان جدیدترین نسل جت جنگنده نسل پنجم چند منظوره با توانایی پنهانکاری مورد ستایش قرار میگیره، اسمش رو از یه جنگنده قدیمی تر که در جنگ جهانی دوم خدمت می کرده گرفته. اولین اف-۳۵ای تولید شده در ناوگانای دریایی ارتش آمریکا استفاده کرده شدن، جایی که واسه بلند شدنا و فرودهای سریع و در راهی کوتاه آمادگی کامل داشتن.

این جنگنده یکی از اولین جنگنده هاییه که دید ۷۲۰ درجه ای رو واسه خلبان جفت و جور می آورد و این مهم از راه سیستمی پیچیده از سنسورها که سیگنالای خود رو مستقیما به صفحه نمایشی تعبیه شده روی کلاهخود خلبان می فرستند ممکن شده.
اف-۳۵ با بیشترین حد سرعت ۱٫۶ ماخ (۱٫۹۶۰ کیلومتر بر ساعت) یه جت جنگنده یدونه سرنشینه که با قدرت مانور فوق العاده خود می تونه برتری فاحشی در نبردهای هوایی داشته باشه.

۱۷- Farey Delta II

بیشترین حد سرعت:۲٫۰۸۰ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۱٫۳۲۸ کیلومتر براساس سوخت داخلی

نوشته دیگر :
۱۶ استفاده جالب و باورنکردنی از ورق آلومینیومی که شما را شگفت زده خواهند کرد

بریتانیاییا اولین جت جنگنده تراسونیک (نزدیک به سرعت صوت) رو در سال ۱۹۵۴ تولید کردن که سرعت بیشتر از ۱۶۰۹ کیلومتر بر ساعت رو واسه اولین بار در تاریخ ثبت کرد.
این هواپیمای آموزشی از همون اول هم قرار نبود که در جنگ تن به تن با جنگندهای سریع و قوی دیگه وارد شه اما به عنوان یکی از سریع ترین جتای نظامی جهان فقط واسه تست محدودیتایی که در مورد پرواز سوپرسونیک و تراسونیک وجود داشت ساخته شد.

جنگنده فاری دلتا ۲ ماموریت خود رو با موفقیت به انجام رسونده و تونست رکورد سریع ترین جت جهان رو در اون زمان از اون خود کنه.
این رکورد البته به مدت زیادی باقی نمونده و تنها ۲ فروند از این جت به پرواز درآمدند هرچند در تاریخ هوانوردی بریتانیا جاودانه شدن. تکنولوژی سوپرسونیک به کار رفته واسه تولید جت دلتا ۲ بعدا واسه ساخت جتای ترابری سوپرسونیک کنکورد استفاده کرده شد که در طول اقیانوس آتلانتیک به جابجایی مسافران و محموله ها می پرداخت.

۱۶- Sukhoi PAK FA T-50

بیشترین حد سرعت:۲٫۱۱۲ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۳٫۴۸۰ کیلومتر براساس سوخت داخلی

آمریکا در مورد پیشرفت و ساخت جتای جنگنده نسل پنجمی چند منظوره با توانایی پنهانکاری تنها نیس.
روسیه الان در حال ساخت نسل جدیدی از جتای جنگنده س تا اونا رو جانشین ناوگان فرسوده و قدیمی سوخوی-۲۷ خود کنه و اینجوری بود که سوخوی PAK FA T-50 وارد شد.
این جنگنده که می خواد رقیبی پر طاقت و سمج واسه اف-۳۵ لایتنینگ ۲ باشه هنوز در مرحله تستای پایانی قرار داشته و انتظار میره که بزودی وارد سرویس شه.

سوخوی تی-۵۰ قابلیتایی داره که می تونه با جدیدترین جنگندهای ناتو و همپیمانانش برابری کنه.
تست روی سلاحای این جنگنده در حال انجام بوده  و در مقایسه با اف-۳۵ بی کمی از برنامه ریزیهای انجام شده عقب افتاده. در هر صورت با پایان تستای این جنگنده، نسخه های متفاوتی از اون در برزیل و هند هم تولید می شه.

۱۵- F-104 Starfighter

بیشترین حد سرعت:۲٫۱۲۵ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۲٫۶۰۸ کیلومتر براساس سوخت داخلی

جنگنده اف-۱۰۴ استارفایتر لاکهید مارتین در زمونه ای وارد سرویس شد که سرعت هواپیما از هر توانایی دیگری مهم تر بود. در اون دوران هر جت جنگنده ای که از خط تولید بیرون می اومد دارای قابلیتای رهگیری هوا به هوا و هم اینکه حمل بمبای هدف دار هسته ای بود، به خاطر همین باید بعضی قابلیتای دیگه قربونی شده و ندیده گرفته می شدن. در بحث سرعت، اف-۱۰۴ استار فایتر که واسه اولین بار در سال ۱۹۵۶ به پرواز درآمد هیچ رقیبی نداشت. با شروع سال ۱۹۵۸، این جنگنده تونست با سرعت بالای ۲ ماخ، ۲٫۲۴۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع ترین جنگنده تاریخ رو بشکنه.

شوربختانه این جنگنده در زمونه ای ساخته شد که تکنولوژی ساخت موشکای سطح به هوا به سرعت پیشرفت کرده و اینجوری در طول جنگ ویتنام، جت جنگنده اف-۱۰۴ تلفات زیادی رو از طرف این سامانه های دفاعی تحمل کرد.
خلبانان نظرات متفاوتی در مورد این جنگنده داشته و تحقیقات بزرگی واسه نگرانیای ایمنی و موثر بودن در مورد اون انجام شد اما سرعت یکی از چیزایی بود که در مورد این جنگنده غیرقابل بحث می کرد.
آخرین فروند از جت جنگنده اف-۱۰۴ استار فایتر در سال ۲۰۰۴ در نیروی هوایی ایتالیا بازنشسته شد.

۱۴-Dassault Mirage 2000D/N

بیشترین حد سرعت:۲٫۳۲۵ کیلومتر بر ساعت

بیشترین حد فاصله پروازی: ۱٫۴۷۲ کیلومتر براساس سوخت داخلی

وقتی که نیروی هوایی فرانسه دریافت که باید یه جت تهاجمی بسیار سریع واسه مقابله با گزینه های برتر هوایی دیگه کشورای جهان داشته باشه شرکت Dassault دست به ساخت جت جنگنده Mirage 2000N و ۲۰۰۰D ساخته شد.
میراژ  ۲۰۰۰N قرار بود که گزینه هسته ای اونا واسه حمله ای برق آسا و میراژ ۲۰۰۰D هم واسه مقابله تن به تن با جنگندهای دشمن طراحی شده بود.

وقتی که این جنگندها در اوایل دهه ۱۹۸۰ وارد سرویس شدن، میراژهای ۲۰۰۰ چیزی بالاتر از  یه مانع و قدرت نمایی دوران جنگ سردی در مقابل سوخویا و میگای شوروی بوده و بیشتر هواپیمایی با توانایی حمله برق آسا واسه پرتاب موشک یا بمب به صورت دقیق و در مسافتای طولانی بود. این جنگندها می تونستن به سرعت ۲ ماخ رسیده و توانایی حمل وسعت بزرگی از بمبای هدایت شده و موشکای هوا به هوا رو هم داشتن.

ادامه داره…

با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جتای جنگنده تاریخ آشنا شید [قسمت دوم]

جت جنگنده «سوخوی-۲۵» روسی در مقابل جت آمریکایی «جادوگر اَی-۱۰»

فانتوم F-4 بهترین جنگنده تموم دوران

چین از جنگنده رادار فرار و دور برد جدید خود رونمایی کرد

شکسته شدن دیوار صوتی معنیش چیه؛ مجموعه تصاویری از هواپیماهای جنگنده که این اتفاق افتاد رو نمایش میدن